Olcsóbb, jobb, népszerűbb – A Dacia Sandero letaszította a Tesla Model Y-t a csúcsról
A Dacia Sandero lett 2024 legkelendőbb autója Európában, maga mögé utasítva a Tesla Model Y-t és a Volkswagen Golfot. Eközben az autógyártás térképe is átalakult. Németország piaci részesedése csökkent, miközben Csehország és Románia egyre nagyobb szerepet kap az európai autópiacon.
![](https://tozsdeforum.hu/wp-content/uploads/2025/02/Kepernyofoto-2025-02-15-10.32.57-1-1024x588.png)
A 2024-es év legkelendőbb autója Európában nem egy prémium SUV vagy egy elektromos jármű lett, hanem a romániai gyártású Dacia Sandero, amelyből pénztárcabarát árának és egyszerűségének köszönhetően, több mint 268 ezer darabot adtak el Az eladások csökkenése miatt a Tesla Model Y a negyedik helyre esett vissza, miközben az olcsóbb modellek iránti kereslet látványosan nőtt – derült ki a Jato Dynamics adataiból.
Európában az autópiac 0,9 százalékkal nőtt tavaly. Összesen 12 909 741 új személygépkocsit regisztráltak
A vásárlók autóválasztása
Az első helyen a Dacia Sandero szerepel, amelyet a Renault Clio követ. Az eladási eredmény is ezt igazolja, hogy az európai vásárlók a szuper olcsó autókat választják. A Sandero mellett a top tízben a szintén jó árérték arányú a Dacia Duster is felkerült. Mindenesetre az első három helyezett között inkább a kis méretű városi autók szerepelnek, amely kevesebb, mint 25 000 euróba kerülnek.
![](https://tozsdeforum.hu/wp-content/uploads/2025/02/Kepernyofoto-2025-02-15-10.32.37-1024x535.png)
A Renault Clio pedig a második legkelendőbb autó lett Európában, a 216 317 eladott példányával, míg a Volkswagen Golf a dobogó utolsó helyén szerepel 125 715 új regisztrációval.
A Tesla Model Y a negyedik helyre csúszott vissza. Tizenhét százalékos csökkenéssel 2023-hoz képest. Ez nagy esést jelent a tavalyi első pozícióhoz képest. 2023-ban Európában 254 822 Y-modellhez képest 209 214 új modellt regisztráltak.
A Duster a kilencedik helyen landolt. A városi terepjárók közül ez a legkedvezőbb árú autó. A hibridek térnyerése is egyre erősebb. 2024-ben csaknem minden második, Európában regisztrált hibrid jármű a Toyota és Lexus volt. A Toyotánál a személygépkocsik 75 százaléka egyébként is hibrid.
![](https://tozsdeforum.hu/wp-content/uploads/2025/02/Kepernyofoto-2025-02-15-10.33.20-1024x560.png)
A Dacia Sandero uralma a piacon
A Renault-csoport tulajdonában lévő Dacia Sandero 2024-ben 14 százalékkal növelte eladásait, így 268 101 példányban kelt el, és ezzel átvette az első helyet az európai eladási listán. A városi kisautó, amely már 8 690 eurótól (kb. 3 476 000 forint) elérhető, a megfizethetőség és praktikum tökéletes kombinációjának bizonyult a vásárlók számára.
Az előző években más modellek vezették az eladási listát:
- 2023-ban a Tesla Model Y volt a csúcsmodell,
- 2022-ben a Peugeot 208 dominált,
- 2010 és 2021 között pedig a Volkswagen Golf volt a legnépszerűbb autó Európában.
A Sandero sikere egyértelműen azt mutatja, hogy az európai autópiacon egyre nagyobb az igény a kis méretű és kedvező áron kapható járművekre.
Mi történt az elektromos autókkal?
A Tesla Model Y hatalmas visszaesést szenvedett el. Míg 2023-ban még 254 822 darabot adtak el belőle, addig a tavalyi évben több mint tíz százalékos csökkenés érte a márkát. 2024-ben viszont már csak 209 214 példány talált gazdára.
Ez a tendencia nem egyedi eset: az elektromos autók piaci részesedése is csökkent, a 2023-as 15,7 százalékról 2024-re 15,4 százalékra.
A visszaesés hátterében több tényező állhat. Az elektromos autók magas költségei még mindig távol tartják a vásárlókat. Hiába a fenntarthatóság és a környezetvédelem a járművek működtetésével kapcsolatos előítélet még mindig jelen van az elektromos piacon. A töltőinfrastruktúra hiánya is aggodalmat okoz a potenciális vásárlókban. Ráadásul az árverseny erősen jelen van ezen a területen is.
Európa TOP 10 legkelendőbb autója 2024-ben
- Dacia Sandero – 268 101 db
- Renault Clio – 216 317 db
- Volkswagen Golf – 125 715 db
- Tesla Model Y – 209 214 db
- Volkswagen T-Roc – 202 840 db
- Peugeot 208 – 199 909 db
- Toyota Yaris – 174 042 db
- Skoda Octavia – 180 607 db
- Dacia Duster – 175 213 db
- Opel Corsa – 162 103 db
A lista azt mutatja, hogy az olcsóbb, hagyományos modellek még mindig uralják az európai piacot, és az elektromos járművek térhódítása lassabb, mint azt sokan várták.
A Dacia történelmi győzelmet aratott az elektromos autókkal szemben
A Dacia Sandero történelmi győzelmet aratott, és 2024 legkelendőbb autója lett.
Az elektromos autók eladásai visszaestek, ami a Tesla Model Y-t is érintette.
Az európai vásárlók elsősorban a megfizethető, megbízható modellekre vadásznak.
A piaci trendek azt sugallják, hogy az olcsóbb, hagyományos modellek továbbra is népszerűbbek lesznek az elektromos járműveknél.
Európa autógyártó országainak rangsora
A JATO becslései szerint 2024-ben a forgalomba helyezett új személygépkocsik közel 21 százaléka németországi gyárakból került ki. Németország azonban piaci részesedést veszített. Csehország viszont megelőzte a rangsorban, így Spanyolország mögött a harmadik legnagyobb járműgyártó lett Európában. Franciaország pedig a negyedik helyre csúszott vissza, mivel termelése 3 százalékkal csökkent. Románia az ötödik helyen végzett az európai autógyártásban.
Te milyen autót választanál? Egy olcsóbb, jól bevált modellt vagy egy modern elektromos járművet?
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock