
Kitiltják a kínai elektromos autókat a brit katonai bázisokról – Valós a félelelem kémkedés miatt?
Kémkedhetnek az autók? – A britek már parkolni sem engedik a kínai technológiával felszerelt járműveket a bázis közelébe
Az Egyesült Királyságban több katonai és hírszerzési központban kitiltják az elektromos autókat, mivel tartanak attól, hogy a kínai alkatrészek kémkedésre használhatók. A félelem valós. A hírszerzési központ munkatársait már arra kérik, parkoljanak két mérfölddel távolabb.

Egyre komolyabban veszi a kínai technológia jelentette kockázatokat az Egyesült Királyság. A brit hadsereg több katonai bázisán is megtiltják az elektromos járművek használatát, különösen azokat, amelyek kínai gyártású alkatrészeket tartalmaznak. A lépés célja a potenciális kémkedési tevékenységek megelőzése, miután felmerült a gyanú, hogy ezek a járművek képesek lehetnek adatokat gyűjteni és továbbítani – számolt be a hírről a Daily Mail.
A hírszerzési központ már kétmérföldes parkolási távolságot kér
A döntés egyik kiindulópontja a RAF Wyton, az Egyesült Királyság első számú katonai hírszerzési központja, ahol a világ egyik legnagyobb kémlétesítménye, a Pathfinder Building is működik. Itt dolgoznak a Five Eyes hírszerzési szövetség (UK, USA, Kanada, Ausztrália, Új-Zéland) tagjai is.
A brit sajtó szerint az itt dolgozó tisztviselőknek azt javasolták, hogy legalább két mérfölddel a bázis határán kívül parkolják le elektromos autóikat. Az a feltételezés, hogy a járművekben lévő kamerák, érzékelők, radarok és hálózati kapcsolatok elméletileg alkalmasak, hogy információkat gyűjtsenek és továbbítsanak Kínába.
Kínai alkatrészek mindenhol – nehéz teljesen kizárni a kockázatot
A brit védelmi minisztérium közleménye szerint jelenleg nincs országos szintű tilalom az elektromos járművekre, de bizonyos bázisokon egyedi szabályokat vezetnek be, különösen az érzékeny hírszerzési és katonai objektumoknál.
A problémát az okozza, hogy szinte minden elektromos autó tartalmaz kínai gyártású alkatrészeket, különösen az akkumulátorok és érzékelők terén. A legnagyobb kínai gyártók, mint a BYD, GWM, Omoda, Jaecoo egyre nagyobb teret nyernek a brit piacon. Peking ugyanis kulcsszereplő a globális elektromosjármű-technológiában.
A brit hadsereg attól tart, hogy ezeket az alkatrészeket távolról is aktiválhatják vagy megfigyelésre használhatják. Így akár a bázison belüli mozgások, találkozók vagy más érzékeny tevékenységek is rögzíthetők lehetnek.
Kína sem bízik a nyugati technológiában – kitiltották a Teslákat
Érdekesség, hogy Kínában is hasonló aggályok fogalmazódnak meg. A pekingi hatóságok kitiltották a Tesla járműveket katonai létesítményekből, hasonló adatvédelmi és kémkedési félelmekre hivatkoznak. Ez is mutatja, hogy a technológiai szektor és a geopolitika egyre szorosabban összefonódik a globális versenyben.
A múltban a Huawei körüli botrányok is rávilágítottak arra, hogy a nyugati országok egyre óvatosabban kezelik a kínai eredetű technológiákat. A brit kormány több érzékeny infrastruktúrából is kizárta a Huawei termékeit.
A Huawei saját technológiát használ, növekvő bevétel
A Huawei mindeközben próbál függetlenedni a nyugati technológiától. Saját HarmonyOS rendszerével és helyben gyártott alkatrészeivel igyekszik megkerülni az amerikai szankciókat. Ez azonban jelentős kutatás-fejlesztési költségeket ró a cégre. Bevételei nőnek ugyan, de profitja csökkent.
A Huawei és az elektromos járműipar körüli geopolitikai feszültségek jól mutatják, hogy a jövő háborúinak frontvonalai nemcsak a földön, hanem a digitális térben is húzódnak.
Címlapkép forrása: Unsplash