2025 április 30

Balatonra készülsz? – Hatalmas dugók és lezárások béníthatják meg az M7-est

Hosszú, hónapokon át tartó építkezések és terelések várják az autósokat az M7-es autópályán idén nyáron. Bár a szakmai és jogi indokok szerint a munkálatok elkerülhetetlenek, a 2025-ös nyár mégis sokak számára rémálommá válhat. Most megmutatjuk, pontosan hol és mire számítson, aki a magyar tenger vagy az Adria felé veszi az irányt.

Az M7 autópálya velencei szakaszánál épülő gyaloghíd miatt is lesznek részleges lezárások. Forrás: MKIF

Kényszerű felújítások, szigorú határidők

 Orbán Viktor miniszterelnök, fontos bejelentést tett az M44 autóút átadásának idején, amelyek jelentős mértékben érintik nemcsak az országos, hanem a zalai, balatoni és kelet-nyugati irányú közlekedést is. Közeledik a nyár és az autósokat most elsősorban az M7-es autópálya háromsávossá bővítése, az M1 és M3 hasonló fejlesztése érdeklik az autóval közlekedőket a legjobban.

Az M7-es autópálya Balatonvilágos és az országhatár közötti szakaszán mindkét oldalon már folytatódnak a felújítási munkák. A kivitelező MKIF Zrt.-nek jogszabályi kötelezettsége van arra, hogy a 90-es és 234-es kilométerszelvények közötti szakaszok felújítását legkésőbb augusztus 31-ig befejezze. Az útfelújítási munkálatok mellett az autósokat érintő feladatok is ide tartoznak:

  • 13 hidat és főpálya-szakaszok
  • 12 pihenő
  • 11 üzemi átjáró környezete

Ezek a munkák sok helyen forgalomkorlátozással, sávlezárással járnak, még ha nem is minden esetben látványos a munka, például szigetelés vagy burkolat száradása esetén.

Terelések és forgalomkorlátozások, mit tapasztalnak az autósok?

A 16-os és 90-es kilométerszelvények között ugyan nincs jogi határidő, de biztonsági szempontból itt is javítják az utat. Cél, hogy a következő évek bővítései előtt legalább az irányonkénti két sáv biztosított legyen. Két szakaszon van most is 2+1+1 forgalomterelés. Az egyik a velencei tó magasságában található, a 35 km-nél kezdődik és a 44 km-ig tartó szakasz.

A másik szakasz pedig a Székesfehérvár előtti útszakasznál van az 50 km és 59 km között. Mindegyik esetében egy-egy sáv felújítását végzi az MKIF. Ez azt jelenti, hogy a felújítási időszak alatt mindkét oldalon két sáv biztosított a forgalom számára.

Siófok környéke és a pihenők lezárása, mikor és hol lesz?

Siófok térségében az útfelújítás a a belső elválasztó sáv és a beton terelőelem építéséhez készítik elő az utat. Ez két forgalmi sáv lezárást jelenti április 22-től. A forgalmat a leállósávra terelik április 30-ig. Májustól pedig hétköznap irányonként egy -egy forgalmi sáv áll majd az autósok rendelkezésére. A hétvégék és az ünnepnapok kivételek. Akkor mindkét oldalon két-két sáv áll a vezetőknek.

Siófok Sóstónál nincs korlátozás. A sóstói pihenőben a MOL saját beruházásban fejleszti létesítményeit. 

Balatonlellei pihenőhelynél májusban lesznek részleges útkorlátozások. A benzinkút és a pihenőhely szolgáltatásai elérhetők. Az országhatár felé haladóknak teljes lezárás lesz május 5-19 között. Budapest irányába hajtóknak pedig május 12-26 között zárják le az utat teljesen. Mindkét esetben terelés lesz.

A táskai pihenőt mindkét oldalon lezárják teljesen.

Zalakomárnál pedig csak személyautók hajthatnak be.

Velencénél csak a főváros irányában van korlátozás.

Nyáron nem lesznek előre tervezett lezárások

Az MKIF kommunikációs igazgatója, Szimicsku László kiemelte a Pénzcentrumnak, hogy az M0 és Balatonvilágos között a nyári vakáció idején nem lesznek előre tervezett lezárások. Ahogyan tavaly és tavalyelőtti nyárhoz hasonlóan sem voltak.

  • Vakációs időszak:
    • Tanév vége: június 21.
    • Tanévkezdés: szeptember 1.
      Ebben az időszakban az irányonkénti 2 sáv biztosítása a cél a legforgalmasabb szakaszokon.

Miért nem látni mindig munkásokat a terelt szakaszokon?

Sokszor joggal kérdezik az autósok: „ha le van zárva az út, miért nem dolgozik ott senki?”
A válasz: a munkák különböző fázisokban zajlanak:

  • Geodéziai mérések, mintavételek
  • Technológiai várakozási idők (aszfalt hűlése, emulzió száradása)
  • Burkolatjel festés csak száraz időben végezhető

A hidaknál például a szigeteléscsere ugyan időigényes, de nem látványos munkálatokkal jár.

Új híd épül Velencénél, a bringások és gyalogosok is örülhetnek

Az M7-es felett új gyalogos-kerékpáros híd épül Velencénél, mintegy 20 méterrel odébb a jelenlegihez képest. Az új híd:

  • 4,5 méter széles lesz
  • 5 százalékos emelkedővel készül (kíméletesebb)
  • A régi híd elbontása elkerülhetetlen, mert a 2027-es pályabővítés alatt már nem férne el alatta.

Az új szerkezet az év végére készülhet el, és már az M7 jövőbeli fejlesztéséhez igazodik.

Az autósoknak érdemes időben tervezni, ha az M7 autópályán utaznak nyáron

Aki a Balatonhoz vagy Horvátországba indul, jobban teszi, ha előre tájékozódik az aktuális forgalmi rendről. A nyári vakációs szezonban ugyan igyekeznek majd két sávot biztosítani, de májusban és június elején még komoly korlátozások lesznek, főként a pihenőknél és hidaknál.

Az M7-es felújításának célja, hogy a következő évtized közlekedését is biztonságossá és kényelmessé tegye – de addig még lesznek forró, türelmet próbáló napok az autópályán.

Címlapkép forrása: Facebook