
Az Autopilot nem önvezetés – Megbukott a Tesla a biztonsági teszten
A Tesla Model S vezetéstámogató rendszere csak „mérsékelt” minősítést kapott az Euro NCAP-től. A gond nem a technológiával, hanem az elnevezéssel van. Az „Autopilot” név megtévesztő lehet, és veszélyes túlzott bizalmat kelthet a sofőrökben – miközben a rendszer nem alkalmas önvezetésre.

A fő gond a megtévesztő Autopilot elnevezés
Az Euro NCAP friss jelentése szerint a Tesla Model S vezetéstámogató rendszere csak „mérsékelt” biztonsági minősítést kapott – a lehető legalacsonyabbat –, holtversenyben a Volvo EX30-cal. A bírálat fő oka nem a technológia teljesítménye, hanem az, amit a Tesla állít. Az „Autopilot” elnevezés ugyanis félrevezető, és veszélyes hamis biztonságérzetet kelthet a sofőrökben – olvasható a jelentés a Jalopnik oldalán.
Ez nem önvezetés – csak sávtartás és tempomat
A Tesla Autopilot név ellenére nem képes önállóan közlekedni. Nincs automatikus sávváltás, nincs valódi navigáció. Valójában egy fejlett sávtartó és sebességtartó automatáról van szó, amihez a sofőr állandó figyelme elengedhetetlen – ezt azonban sokan félreértik. Az Euro NCAP és a német szabályozó hatóságok is bírálták a névadást, utóbbiak már névváltoztatásra kötelezték a Teslát (bár az „Autodrive” sem sokkal szerényebb).
Halálos kockázat több mint 200 baleset, 29 haláleset az USA-ban
Az amerikai NHTSA (Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal) szerint az Autopilot funkcióhoz több mint 200 közlekedési baleset, ebből 29 halálos kimenetelű eset köthető az Egyesült Államokban. Az Autopilot-ba vetett túlzott bizalom ugyanis balesetekhez vezethet. A cikk példaként említ egy férfit, aki belehajtott egy rendőrautóba, úgy hogy vezetés közben filmet nézett. De ennél súlyosabb gondok is vannak. Például a rendszer nem mindig ismeri fel, ha a vezető leveszi a kezét a kormányról, így a figyelmetlen sofőr nem kap megfelelő visszajelzést a rendszer működéséről.
Az Autopilot bekapcsolt állapotban, lényegében automatikus sebességtartó és sávtartó asszisztensbe kapcsolja az autót. De önmagától nem képes sem sávot váltani sem navigálni.

Kudarc a kormány vezetőérzékelésben
Az autónak érzékelnie kell, hogy a vezető a kormányon tartja-e a kezét. Ez a funkció viszont a Model S esetében a múltban látványosan kudarcot vallott. Ezzel szemben a funkció névadója, abba hitbe ringatja a vezetőt, hogy az autó önvezető rendszere hasonló mint a repülőgép autopilot rendszere, amely átveszi a tényleges repülés nagy részét a felszállás és a leszállás között.
Az ilyen jellegű közúti veszélyek már arra késztették Pete Buttigieg közlekedési minisztert, hogy figyelmeztessen a funkció félrevezető nevére. Németországban megváltoztatták a nevet pont ezért Autodrive-ra.
A technológia jó, de a kommunikáció félrevezető
Bár a Tesla technológiailag kiemelkedően teljesít az automatikus vészfékezés és akadályelkerülés terén, az Euro NCAP szerint a félrevezető márkaépítés miatt összességében csökken a biztonság szintje. Az elnevezés és a kommunikáció ugyanis aláássa a vezetői felelősség tudatát, ami épp a Tesla által hangoztatott jövőkép – az önvezetés – ellentéte lehet.
Címlapkép forrása: Tesla
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.