A világ öt legnagyobb autógyártója +1
Amikor különböző cégek méreteiről beszélünk, akkor fontos különbséget tenni abban, hogy hogyan állapítjuk meg a méretet. Versenyezni szoktak a legyártott termékek számában, a piaci kapitalizációban vagy a nyereségben is. Lényegében ez a statisztikának azon területe, melynél könnyen lehet az adatok különböző olvasatából különböző eredményekre jutni.
Az autóipar a világgazdaság fontos szereplője és ennek köszönhetően egyre hatékonyabban és gyorsabb módon tudunk közlekedni nem csak régiónként, de globálisan is. A felsorolásunk tagjai nem csak autókat, hanem teherautókat, buszokat, terepjárókat és sport/versenyautókat is gyártanak. Az ilyen mammut cégek egyedi tulajdonsága, hogy lábnyomot hagynak a világ szinte összes országában. A központi irodák három országban vannak: Japán, Németország és az Egyesült Államok.
A listát a záró tizenkét hónap legnagyobb bevételei alapján állítottuk össze. Bizonyos cégek változó gyakorisággal tesznek közzé beszámolókat, így előfordulhat, hogy egyes cégek adatai régebbiek 2-3 hónappal.
1. Toyota (NYSE: TM)
- Árbevétel: 248,6 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: 14,4 milliárd dollár
- Piaci kapitalizáció: 183,3 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: 1,8%
A Toyota egy japán autógyártó, mely a világ legnagyobb darabszámban állítja elő autóit szorosan versenyezve listánk második helyezettjével. Ez volt az USA-ban az első külföldi autógyártó, mely valódi versenytársat jelentet a belföldi iparnak. A cég különlegessége, hogy összesen egy almárkája van. Ez a cég a Lexus és luxus márka szerepét tölti be. A versenytársaknál sokkal diverzifikáltabb a márka konstrukció, de ez nem okoz gondot a 10 millió feletti gyártási számhoz. A márka legnépszerűbb típusai világszerte a következőek: Corolla, Camry, Tacoma, Prius. A cég stratégiája, hogy ők az elektromosság helyett a a hibrid rendszerben hisznek.
2. Volkswagen AG (ETR: VOW3)
- Árbevétel: 247,4 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: 6,4 milliárd dollár
- Piaci kapitalizáció: 95,8 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: 11,2%
A Volkswagen AG csoport országunk GDP növekedésében is szerepet vállalt az elmúlt években. A cég különleges struktúrája, hogy rengeteg márkának a tulajdonosa így a mérlegében szereplő számokban megjelenik a Porsche, Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT, MAN, Ducatti teljesítménye is. A német központú cég elmúlt tíz évében nehézségeket okozott egy botrány, mely a kibocsátási szabályok megkerüléséről szólt. Azóta teljes átalakításokon megy keresztül a cég és első céljuk az elektromos autózás bevezetése az eladási számok 25%-ba. A folyamat nehezen indul és beismerték drasztikus lemaradásuk a Teslával szemben. Előnyük viszont óriási a Toyotával szemben.
3. Daimler AG (ETR: DAI)
- Árbevétel: 174,6 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: – 309,3 millió dollár
- Piaci kapitalizáció: 58,7 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: 9,8%
A céget leginkább a Mercedes márkáról ismerhetjük, de ezenfelül a vállalat tulajdona az AMG, a FUSO, a Western Star, a Smart és egy két kisebb alvállalatok. A német vállalatokban közös, hogy pénzügyi szolgáltatásokkal is foglalkoznak, mely fő terméke a lízing. Ezzel foglalkozik a Volkswagen is, de a Mercedes előnye, hogy költség hatékony megoldásokra fordították az elmúlt évek nyereségeit, így bár jelenleg veszteséges, de hosszútávon nyereségessé fog válni.
4. Ford Motor Co. (NYSE: F)
- Árbevétel: 130,4 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: -2,1 milliárd dollár
- Piaci kapitalizáció: 27,7 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: -24,5%
Az amerikai autógyártó régi motoros az iparágban, de az idén egyre csak estek a részvény árfolyamai. A Ford előnyei közé tartozik, hogy minden kontinensen a legnagyobb eladásokat más és más modellekből tudja hozni. Amerikában például nem forgalmazzák a Focus modellt, mely Európában a legjobban menő termék. Ebből a legnagyobb hátrányuk is kialakult, mert az emberekben nehezen alakult ki a márka imidzse. A márka világszinten árusított termékei jellemzően nem a Ford jelvény miatt kapnak felismerést, hanem a Mustang vagy F-150 logó miatt. Az elektromos hajtást figyelembe véve nagy a lemaradásuk, de idén bemutatták első elektromos SUV-jüket.
5. Honda Motor Co. Ltd. (NYSE: HMC)
- Árbevétel: 116,7 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: 5,5 milliárd dollár
- Piaci kapitalizáció: 49,5 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: 12,9%
A Japán autógyártó az elmúlt években nem tudott nagyobb média figyelmet kapni Európában, így eladásai is nagyobb esést mutatnak már évek óta. Világszinten ez a csökkenés nem jellemző és a könyvekben szereplő számok szerint biztató fejlődési lehetőségei vannak. A Honda első elektromos autója Európában és itthon is bevezetés alatt van, de az ár/kilométer tekintetében a kritikusok nem jellemzik jó választásnak. A cég amerikai neve Acura és a kontinensen inkább a luxus szegmensbe szeretnének elhelyezkedni.
+1 Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA)
- Árbevétel: 25,7 milliárd dollár
- Nettó árbevétel: 368 millió dollár
- Piaci kapitalizáció: 361,3 milliárd dollár
- A részvény elmúlt éves hozama: 768%
A Tesla érezhetően törekszik az autóipar nagyjainak leigázására, és a lehetőségei adottak. Ők voltak az elsők, akik egy teljesen új megközelítésből álltak neki az autó működésének megalkotásában. Sokszor mondják rájuk, hogy inkább technológiai cég, amiben sok megközelítésből igazuk is van. Azok az állítások, melyek a legnagyobbként hivatkoznak rá bizony, igazat mondanak, mert a cég papírjainak összértéke jóval meghaladja bármely más autógyártóét. A hét legnagyobb hírértékű eseményét tartotta a vállalat, ahol olyan jelentős mértékű bejelentéseket tettek, mely újabb lökést adhat a vállalat sikerességének.