2024 június 16

Stabilan halad az elektromos jövő felé a Ford

A Ford Motor Company szerdán hozta nyilvánosságra az amerikai áprilisi eladási számait. A friss információk között a befektetők jó és rossz híreket is találtak. A fókuszban az elektromos autók iránti kereslet mértéke volt, kapósak voltak az elektromos Ford modellek április során. Az autógyártó összességében azonban a globális chiphiány következtében a vártnál kevesebb járművet tudott legyártani.

Az alkatrész- és chiphiány már hosszú ideje sújtja a globális autógyártást.

Április során összesen 176 965 darab Ford modellt értékesítettek az Amerikai Egyesült Államokban, ami több mint 11 százalékos emelkedést jelent 2022 márciusához képest. Idén márciusban durván 159 ezer darab Ford talált gazdára. A tavalyi év azonos időszakához képest azonban gyengén teljesített a Ford, éves szinten 10 százalékkal alacsonyabban alakultak az április értékesítési számok. Az autógyártó a globális alkatrész- és chiphiány következtében csak kevesebb járművet tudott legyártani, mint amennyire igény lett volna.

A Ford az év egészre vonatkozó iránymutatását április végén az első negyedéves jelentés publikálását követően nem módosította, az a becslés azonban megfelelő félvezető ellátottságot feltételezett. John Lawler, a Ford CFO-ja elmondása szerint „a globális chiphiány enyhülni fog az év második felében.”

Az alkatrész- és chiphiány már több mint 1 éve sújtja a globális autógyártást. A Ford 2022 első negyedévében tavalyhoz képest 18.6 százalékkal kevesebbet, összesen 432 ezer járművet szállított le az Amerikai Egyesült Államokban, 2021 első negyedévében ez a szám 531 ezer volt.

A Ford mellett számos autógyártónak fejtörést okoz a globális chiphiány, a kínai EV gyártó trió is az előzetesen vártnál alacsonyabb áprilisi szállítási számokat közölt. 2021-ben globálisan mintegy 7-8 millióval kevesebb autót gyártottak le, mint amire igény lett volna. 

2022-re vonatkozóan a Ford menedzsmentje továbbra is 11.5-12.5 milliárd dolláros működési profitot prognosztizál, az autógyártó becslése szerint a szabad cash flow az év végén 6 milliárd dollár környékén alakulhat. Az autógyártó nemrégiben 34.5 milliárd dolláros első negyedéves árbevételről, 2.3 milliárd dolláros működési profitról és részvényenkénti 38 cent nyereségről számolt be. Az elemzők előzetesen 34.5 milliárd dolláros árbevételt, 2.1 milliárd dolláros működési profitot és részvényenkénti 37 cent nyereséget becsültek.

Kapósak voltak az elektromos Ford modellek.

Jó hír a részvényesek számára, hogy a Ford EV eladásai stabilan növekednek. Április során különösen nagy volt a kereslet az elektromos hajtással szerelt Ford modellek iránt, az autógyártó éves szinten 139 százalékkal több elektromos autót értékesített a hónap során. Az elektromos Mustang Mach E iránt kifejezetten nagy az érdeklődés, összesen 3805 példányt adtak el áprilisban, ami éves szinten 95 százalékos növekedést jelent. Idén már több mint 11 ezer Mustang Mach E érkezett meg újdonsült tulajdonosaikhoz, ami a tavalyi év azonos periódusához képest 23 százalékos növekedést jelent. Garrett Nelson, a CFRA elemzője korábban elmondta, hogy „a Mustang Mach-E-nek köszönhetően a Ford szép csendben a második legnépszerűbb amerikai EV gyártóvá vált.” A Ford Transit elektromos kiviteléből 528 darabot adtak el. A Ford legnépszerűbb modellje az F-150 pickup, az autógyártó már tavaly bemutatta az F-150 tisztán elektromos kivitelét, a legelső modellek kiszállítása hamarosan elkezdődik.

A Ford már korábban bejelentette, hogy 2025-ig összesen 30 milliárd dollárt költene EV-k fejlesztésére, a Bloomberg értesülése szerint az autógyártó mindezen felül még további 20 milliárd dollárt költene arra, hogy minél gyorsabban tudjanak újabb elektromos modelleket kifejleszteni, csak idén 5 milliárd dollárt szánna a Ford az elektromos autók fejlesztésére.

A Ford Jim Farley vezérigazgató csatlakozása óta indult el igazán a jó úton, a vezérigazgató érkezését követően a Ford is belépett az EV versenybe, és egyre meghatározóbb szereplővé válik a szektoron belül. Az autógyártó jó pozícióban van jelenleg ahhoz, hogy az elkövetkező hónapokban még inkább felpörgesse az EV eladásainak számát.

A Ford a szerdai kereskedési napot 2.88 százalékos emelkedést követően 14.98 dolláron zárta, ennek ellenére az autógyártó 2022-ben továbbra is súlyos, 27.88 százalékos mínuszban van, az elmúlt 1 év során azonban 31.29 százalékkal nőtt meg a Ford részvények értéke.