2024 április 25

Ideiglenes termelésleállásra kényszerül a GM és a Ford

Az autóipart is súlyosan érintő globális chiphiány súlyosbodásának következtében ideiglenes termelésleállásra kényszerült a General Motors és a Ford is. Az ideiglenes leállás azokat a gyártóegységeket is érinti, ahol a GM és a Ford legnépszerűbb modelljei közé tartozó pick-upok készülnek.

A General Motors csütörtökön jelentette be, hogy nyolc darab észak-amerikai gyárában két hetes termelésleállásra kényszerülnek, a globális félvezető hiány miatt. A lezárás a GM két azon gyártóegységét is érinti, amelyben a csoport legkeresettebb modelljét, a Chevolet Silverado pick-upot gyártják.

A Ford a Kansas City-ben található üzemében két hétre szünetelteti a pick-upok összeszerelését, míg a gyártó Dearborn, illetve Louisville városában található egységeiben csökkenti a műszakok számát. A Ford legnépszerűbb modelljéből, az F-szériából augusztusban 23 százalékkal kevesebbet értékesítettek, mint tavaly.

A globális chiphiány következtében az autókereskedésekbe kevesebb jármű érkezett, mint amennyire igény lenne, ennek következtében az árak rekordmagasra emelkedtek. Az amerikai autókereskedésekben augusztusban kevesebb mint egy millió új jármű fordult meg, ami 72 százalékkal alacsonyabb, mint a 2019 augusztusában megfigyelt 3.58 millió darab.

Iparági elemzők szerint a koronavírus delta-variánsa következtében fontos dél-ázsiai chipgyárak kényszerültek ideiglenes leállásokra, aminek következtében a nyár elején javulásnak induló globális chiphiány újra súlyosbodott.

A pick-upok, SUV-ok és az egyéb járművek iránt is kifejezetten nagy a kereslet, de a fogyasztók készlethiánnyal és magasabb árakkal szembesülnek. A J.D. Power szerint az amerikai személyautó eladások tavalyhoz képest 18 százalékkal csökkentek augusztusban, míg a járművek átlagos eladási ára először haladta meg a 41 ezer dolláros szintet.

A General Motors és a Ford bejelentése előtt a Toyota, a Nissan és a Stellantis is hasonló intézkedésekről számolt be. Korábbi cikkünkben arról is beszámoltunk, hogy a kínai EV gyártóknak is problémát okoz a chiphiány, augusztusban a vártnál kevesebb járművet tudtak leszállítani.

A Ford részvényei durván 50 százalékos pluszban vannak idén, míg az elmúlt egy év során 87 százalékkal nőtt a részvények értéke.

A General Motors részvénypiaci tekintetben nem teljesített olyan jól, mint riválisa. A GM idén 17.5 százalékos pluszban van, az elmúlt egy év során pedig közel 60 százalékkal erősödött a papír árfolyama.

Forrás: Associated Press