2024 május 05

Biden: Nem hagyhatjuk, hogy Kína nyerje az EV versenyt

Joe Biden amerikai elnök kedden a Ford gyárába látogatott, az elnök az elektromos járművek infrastruktúrájának fejlesztéseivel kapcsolatos terveiről is beszélt. Biden a 2.3 billió dolláros infrastrukturális csomagból 174 milliárd dollárt javasolt az EV szektor fejlesztésére. Az elnök terve szerint például 500 000 darab EV töltőállomást építene. Az intézkedés jelenleg tárgyalás alatt áll.

Kína a nagymértékben növekvő elektromos járműpiacára és a nagykapacitású akkumulátor gyáraikra hivatkozva Biden szerint „úgy gondolják, hogy ők fognak nyerni.”

„De azt kell mondjam, hogy nem ők fogják megnyerni ezt a versenyt. Nem hagyhatjuk, hogy Kína nyerje az EV versenyt.” mondta Joe Biden elnök a Michigan állambeli Dearborn-ban található Ford Rouge Electric Vehicle Center-ben tett látogatása során.

Biden látogatása során betekintést nyert a Ford F-150 Lightning fejlesztésébe, a Ford népszerű pickupjának elektromos változata jövőre várható. A tisztán elektromos hajtású F-150 Lightning listaára valószínűleg 70.000 dollár körül lesz. A fullextrás modellek ára vélhetően hat számjegyű lesz. Összehasonlításképpen a 2021-es Ford F-150 Lariat, a széria belépő szintű modellje 45.195 dollárról indul. Az F-150 széria 1981 óta a legkeresettebb amerikai pickup. A Ford is igyekszik felzárkózni az EV versenyben, a múlt hónaptól előrendelhetővé vált a világ egyik legnagyobb darabszámban értékesített furgonjának, a Ford Transitnak a tisztán elektromos hajtáslánccal szerelt változata. Már Magyarországon is megvásárolható a Ford első teljesen elektromos SUV-ja, a Ford Mustang Mach-E. A Ford történelmének egyik legjobb negyedévét zárta, azonban arra számítanak, hogy a globális chiphiány okozta helyzet súlyosbodni fog, mielőtt javulna. A legnagyobb mértékű chiphiány idén június környékére várható, utána viszont javulnia kellene a helyzetnek. De a Ford hozzátette, hogy szerintünk elképzelhető az is, hogy egészen 2022-ig nem sikerül teljes mértékben elhárítani a problémát.

Biden Michiganbe indulása előtt a Fehér Ház nyilvánosságra hozott egy dokumentumot, amelyből az derült ki, hogy Egyesült Államoknak fel kell zárkóznia az EV versenyben. Annak ellenére, hogy az USA volt a technológia úttörője a járművek és az akkumulátorok gyártásában lemaradt az ország. Az Egyesült Államok piaci részesedése az EV eladások tekintetében harmad akkora, mint a kínai EV piac. Kínában 2020-ban mintegy 800 ezer elektromos autó töltőállomás működött, szemben az Egyesült Államokban működő 100 ezerrel -áll a dokumentumban.

„Biden elnök úgy véli, itt az ideje, hogy mindez megváltozzon és az Amerikai Egyesült Államok vezető szerepet töltsön be az EV gyártásban, az infrastruktúrában és az innovációban.” Jen Psaki a Fehér Ház szóvivője elmondta, hogy úgy gondolják az EV szektorban van az autógyártás jövője. A szenátus hamarosan bemutathatja az infrastruktúra-javaslatot.