Megkezdik a világ leghosszabb függőhídjának építését – Szicília végre kapcsolódik a szárazföldhöz
Megkezdődött a világ leghosszabb függőhídjának építése. Az olasz Webuild elindította a toborzást a Szicíliát és Calabriát összekötő Messinai-szoros híd projektjéhez. A 3,3 kilométeres, rekordhosszúságú híd nemcsak mérnöki bravúr lesz, hanem Dél-Olaszország gazdasági újjászületésének szimbóluma is. Bár a környezetvédelmi viták és a földrengésveszély komoly kihívásokat jelentenek.

Megkezdődött a világ leghosszabb függőhídjának építése. Forrás: Webuild
A világ leghosszabb függőhídja végre megépül Olaszországban
Az olasz építőipari óriás, a Webuild hivatalosan is elindította a munkaerő-toborzást a világ leghosszabb függőhídjának megépítéséhez, amely Szicíliát köti majd össze a szárazfölddel, Calabriával. A történelmi jelentőségű beruházás célja, hogy átalakítsa Dél-Olaszország gazdasági arculatát, és egy új korszakot nyisson az olasz infrastruktúra-fejlesztésben. A munkálatok a tervek szerint még idén megkezdődnek, a befejezés pedig 2032–2033-ra várható – jelentette meg közleményében a munkálatok megkezdését a vállalat.
Rekordokat fog megdönteni ez a szicília partjait összekötő függőhíd
A Messinai-szoros híd a világ leghosszabb függőhídja lesz. A 3,3 kilométeres főnyílás jelenleg is világrekordot jelentene, a teljes szerkezet pedig 3,7 kilométer hosszú lesz. A beruházás részeként több mint 40 kilométernyi új közúti és vasúti szakasz, három vasútállomás, tíz viadukt, valamint egy üzleti központ is épül.
A híd kettős funkciót tölt majd be: autópályát és vasútvonalat is magában foglal, így lehetővé teszi, hogy Szicíliából közvetlenül, komppal való átkelés nélkül jussanak el a szárazföldre. A híd két pilonja 399 méter magas lesz – ezzel a világ legmagasabb hídjai közé fog tartozni a Messina szoros függőhídja.
Magának a hídnak az építésére fordított összeg a 2025-ös költségvetési törvényben meghatározott, körülbelül 13,5 milliárd eurós teljes beruházási összegben szereplő munkálatok teljes összegének körülbelül 40%-át teszi ki. A projekt magában foglalja a szicíliai és kalábriai közúti és vasúti hálózatokhoz való csatlakozásokat, valamint a kárenyhítési és környezetvédelmi kompenzációs munkálatokat.
A szicíliai oldalon három földalatti vasútállomást is építenek (Papardo, Annunziata, Europa), amelyek a Villa S. Giovannival, Reggio Calabriával és Messinával összeköttetésben állnak, és létrehozzák a szorost körülvevő terület interregionális mobilitási rendszerét. Összefoglalva, egy olyan mobilitási hálózatot hoznak létre, amely a Messinai-szoros térségében több mint 400 000 polgárt szolgál ki.
Az üzleti központ Calabriában, Piale-ban, Villa San Giovanni községben található. Többfunkciós komplexumként fog működni, amely a hídprojekt kezelésével kapcsolatos tevékenységeknek, valamint olyan szolgáltatásoknak ad majd otthont, mint az üzletek, éttermek és konferenciaközpontok.

Az előzetes számítások szerint óránként hatezer jármű és napi kétszáz vonat használná az átkelőt. Forrás: Stertto di Messina
Gazdasági áttörés Dél-Olaszország számára
A projekt nem csupán mérnöki bravúr, hanem gazdaságot élénkítő program is egyben. A Webuild közleménye szerint a beruházás több tízezer munkahelyet is teremthet az építkezés során. Hosszú távon is segíti a térség integrációját az olasz és európai gazdaságba.
A híd része az Európai Unió transzeurópai közlekedési hálózatának (TEN-T), így a beruházás nemcsak olasz, hanem európai szinten is stratégiai jelentőségű. Giorgia Meloni olasz miniszterelnök a projektet a dél-olasz gazdasági felzárkózás „szimbólumának” nevezte.
Megkezdődött a munkaerő toborzása a híd építéséhez
A Webuild vezette Eurolink konzorcium már most megkezdte a mérnökök, projektmenedzserek, környezetvédelmi szakértők és logisztikai munkatársak felvételét.
„Olyan szakemberekből álló csapatot szeretnénk felállítani, akik készek részt venni egy Dél-Olaszország és az egész ország arculatát megváltoztató projektben” – áll a Webuild közleményében.
A vállalat szerint a toborzás elkezdődött.A kivitelezés előkészítési szakaszában már több száz új pozíciót hirdettek meg, és a helyi beszállítókat is bevonják a munkába.

A tervek szerint a híd óránkénti több mint kétszáz kilométeres erősségű szélnek is ellenáll. Forrás: Stretto di Messina
A beruházás kockázatai
A beruházás ellen több civil és környezetvédelmi szervezet is tiltakozik, amelyek szerint a térség földrengésveszélyes, és az építkezés veszélyeztetheti a Messinai-szoros ökológiai egyensúlyát.
A projekt szigorú anti-maffia felügyelet alatt áll, mivel Szicília és Calabria régiókban korábban a szervezett bűnözés gyakran próbált beférkőzni a nagy infrastrukturális fejlesztésekbe. A Meloni-kormány ezért külön jogi garanciákat vezetett be az átláthatóság és a közpénzek védelme érdekében.
Mérnöki innováció és biztonság
A Messinai-szoros híd különleges aerodinamikai és szeizmikus védelemmel készül. A szerkezetet úgy tervezték, hogy akár 7,1-es erősségű földrengést is kibírjon, és 250 km/órás széllökéseknek is ellenálljon.
A híd tervezői külön figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra és a fenntarthatóságra. A projekt során környezetbarát anyagokat és újrahasznosított acélt használnak. Ezenkívül napenergia-alapú világítást telepítenek az útszakaszokra.
Ütemezés és költségek
A Webuild tájékoztatása szerint a hídépítés költségét 13–14 milliárd euróra becsülik. Idén októberben már megkezdődnek az előkészítő munkák. A fő kivitelezési munkálatok 2026–2030 közötti időszakban zajlanak majd. A szerkezet átadása az előzetes terve szerint 2032-ben lehetséges.
A projekt több mint 440 ingatlan kisajátítását is igényli Szicíliában és Calabriában, hogy helyet biztosítsanak az új utaknak és vasúti kapcsolatoknak.
A Messina szorosnál épülő függőhíd a 21. század egyik legambiciózusabb vállalkozása. A Webuild célja, hogy a projekt ne csak mérnöki bravúr, hanem a dél-olasz gazdaság újjászületésének szimbóluma legyen. Bár a környezeti és politikai kihívások továbbra is nagyok, Olaszország hosszú évek után végre valóra válthatja több évtizedes álmát.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Webuild