A Skoda legszebb kupéja újjászületett – Brutális dizájnnal jön az új csúcsmodell
A Skoda új életet adott egyik legritkább hatvanas években készült legritkább klasszikus modelljének. A 1000 MBX most modern, elektromos crossoverként született újjá. A futurisztikus koncepció egyszerre sportos, elegáns és mindennapi használatra is alkalmas.

Újjászületett a Skoda legritkább autója futurisztikus köntösben
A Škoda tervezői új életet leheltek a márka egyik legikonikusabb modelljébe. A hatvanas évek legendás kupéja, a Škoda 1000 MBX a Modern Solid formanyelvben született újjá. Az eredeti modell elegáns egyszerűsége és a modern crossoverek funkcionalitása találkozik ebben a látványos koncepcióban, amely a múlt szellemét a jövő technológiájával ötvözi – számolt be az autóvállalat az új modellről.
Egy ritka klasszikust újragondoltak
A Škoda 1000 MBX a hatvanas évek egyik különleges darabja volt: mindössze 2 517 példány készült belőle, így a márka egyik legritkább sorozatgyártású modelljének számít. A kétajtós „Tudor” változat B-oszlop nélkül és keret nélküli ajtókkal készült, korának technológiai bravúrjával – az alumínium motorblokkal és önhordó karosszériával.
A most megálmodott koncepció nem egyszerű retró, hanem a Škoda jövőképének része. Antti Savio külső formatervező és David Stingl belső dizájner közösen álmodták újra a modellt, amely egyszerre sportos, barátságos és rendkívül praktikus.
Kupé testben helyezett crossover
A jövőbe mutató Škoda 1000 MBX nem csupán formabontó, hanem teljesen elektromos platformra épülne. A 2+2 üléses kialakításban az első ülések széles paddá alakíthatók, míg a hátsó ülések felhajthatók, így egy kerékpár vagy sportfelszerelés is könnyen elférne.
A légrugós felfüggesztés révén a magasság változtatható. Városban sportosan lapos, terepen pedig magas. A koncepció így egyszerre lenne mindennapi autó és kalandor jármű.
Brutalista formák és ikonikus részletekkel készül az új csúcsmodell
A külső dizájn a Škoda Modern Solid filozófiáját követi. Letisztult, markáns és időtálló. A tervezők inspirációját a brutalista filmből jól ismert építészeti stílus és a klasszikus dizájn kombinációjából született. Az autót nem rajzolták túl. A fő vonalak hűen követik a klasszikus retró dizájnt futurisztikus formában, mégis karakteres. A határozott formák, az egyenes vonalak megtörése pedig finoman utal az eredeti MBX-re. Például a motorháztető fölé emelték a fényszórókat.
„A koncepcióautónak nincs hagyományos hátsó ablaka, ami extra csomagteret biztosít, és sportosabb, kompaktabb megjelenést kölcsönöz az autónak. Az ablakot egy tolatókamera helyettesíti” – magyarázza Antti.
A hátsó ablakot tolatókamera váltja fel, így több hely jut a csomagtérnek és az akkumulátoroknak. A megoldás egyszerre futurisztikus és praktikus.

Egy pohár bor mellett született az új modell ötlete
Antti Mikael Savio finn származású külső formatervező, elárulta, hogy az első skicc egy bárban született meg. Egy papírfecnire rajzolta fel a koncepció alapjait. Ezt követte a 3D modellezés és a belső tér digitális tervezése, ahol a sportos elegancia és a funkcionalitás tökéletes egyensúlyát akarták elérni.
A két tervező nagy rajongója a klasszikus modelleknek. A finn tervező, aki már 17 éve dolgozik a Skoda központjában több koncepcióban is érszt vett és az új könnyűfém keréktárcsa kollekciót a nevéhez fűződik. Egyébként szenvedélyes autógyűjtő, eddig 43 klasszikus autó volt a tulajdonában, amely jól mutatja mély kötődését az autóipari örökséghez. A másik tervező David Stingl már 15 éves kora óta a dizájn területén van és 3 éve dolgozik a cseh autóvállalat formatervező csapatánál. Az MBX koncepció belső terének kialakításában is részt vett, ahol a sportos elegancia és a praktikum együtt látható.
A múlt és jövő találkozása
Az újragondolt 1000 MBX nemcsak egy formatervezési gyakorlat, hanem a Škoda jövőjének és új irányvonalának szimbóluma is. Egy olyan autó, amely a múlt báját, a jelen kényelmét és a jövő technológiáját ötvözi és amely méltó tisztelgés az 60-as évek egyik legkülönlegesebb kupéja előtt.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Skoda