Zöld forradalom vagy közlekedési káosz? – Döntő nap jön Párizsban
Újabb zöldforduló elé néz Párizs. Vasárnap a párizsiak szavaznak arról, hogy újabb 500 utcát zárjanak le az autók elől. A cél a zöldebb jövő, de a külvárosból ingázók szerint ez a mindennapi élet ellehetetlenítése is lehet. Az intézkedés célja az autóforgalom csökkentése, a levegőminőség javítása és a városi zöldfelületek növelése
Zöld forradalom vagy városi káosz? – Párizs 500 új sétálóutcáról szavaz
A francia főváros lakói vasárnap népszavazáson döntenek arról, hogy 500 új utcát zárjanak-e le az autósforgalom elől, és alakítsanak ki gyalogos, növényekkel beültetett közösségi tereket. A cél: csökkenteni a légszennyezést, javítani a levegő minőségét, és növelni az élhetőséget a sűrűn beépített városban- számolt be a népszavazásról a Reuters.
Fél évszázad alatt megfelezett forgalom
A párizsi városháza szerint a belvárosi autóforgalom több mint 50 százalékkal csökkent az ezredforduló eleje óta, amikor a szocialista vezetés először kezdte kiszorítani az autókat a közterekről. Anne Hidalgo polgármester 2014 óta irányítja a várost és azóta folyamatos fejlesztésekkel próbálja a várost élhetőbbé tenni. 84 kilométer új kerékpárút épült, a biciklis közlekedés pedig 71 százalékkal nőtt a pandémia utáni időszakban.
Kritikák a külvárosokból
A reformokat nem mindenki fogadja kitörő örömmel. A külvárosi lakosok, akik napi szinten ingáznak a fővárosba, a parkolóhelyek csökkenését és az autós közlekedés ellehetetlenítését bírálják. Párizs központja és a külvárosok közötti szakadékot. Az előbbiben csak minden harmadik háztartás rendelkezik autóval, míg az utóbbiban háromból kettő.
„Párizs nem múzeum, hanem egy működő város. Még mindig az a város, ahol az emberek dolgoznak, ahol a munkások kénytelenek mozogni, ahová a nagyobb párizsi régióból kényszerülnek jönni, ahol üzletek vannak” – mondta Philippe Noziere, a 40M autótulajdonosok egyesületének vezetője.
Lemaradás zöldben, de lendület a növekedésben
Párizs a zöld infrastruktúra tekintetében továbbra is elmarad más európai nagyvárosoktól: a természetközeli elemek – parkok, kertek, vizes élőhelyek – csak a város 26 százalékát fedik le, míg az EU-átlag 41 százalék. A népszavazás elfogadásával viszont már közel 700 „zöld utca” lehetne a városban, ami a párizsi utcák több mint 10 százalékát jelentené.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál, és nem minősül ajánlattételnek, befektetési tanácsadásnak vagy pénzügyi ajánlatnak. A benne foglalt információk nem helyettesítik az egyedi, személyre szabott tanácsadást.
Címlapkép forrása: Shutterstock