2024 április 20

Van, akit a közösségi média kerget adósságba

A közösségi média egyre növekvő befolyása vitathatatlan: havonta több mint kétmilliárd ember használja a legnépszerűbb közösségi oldalt világszerte. Nem csoda, ha a hirdetők is egyre nagyobb figyelmet szentelnek a jelenségnek: az eMarketer előrejelzése szerint 2020-ra a globális hirdetési összköltés 38 százaléka mobil platformhoz fog kötődni, ami meghaladja a televízióban megjelenő hirdetésekre fordított költések arányát.

Társadalmi elvárások, közösségi média

Az Intrum, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. Az idei kutatásban 24 országból 24 401 európai – köztük 1006 magyar – állampolgár vett részt.

Vásárlási szokásainkra a közösségi média mellett a társadalom is nagy nyomást helyez – derül ki az Intrum 2017 novemberében közzétett kutatási adataiból. A magyarok harmada gondolja úgy, hogy a közösségi média arra ösztönzi, hogy többet vásároljon annál, mint amire valójában szüksége van.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A magyar szülők 35 százaléka állítja, hogy az elmúlt év során legalább egyszer érezték a társadalmi nyomást, hogy olyan termékeket vásároljanak gyermekeik számára, amit nem engedhettek meg.

Ez az arány nem tér el jelentősen a 33 százalékos európai átlagtól. Azok, akik engednek a társadalmi nyomásnak, mobiltelefont, márkás ruhát és cipőt vesznek legtöbbször. Szignifikáns eltérés csak a mobiltelefon esetén mutatható ki a magyar és európai adatok között, a magyarok 43 százaléka vesz mobiltelefont annak ellenére, hogy nem teheti meg, ez 10 százalékponttal magasabb, mint az európai átlag.

„A felmérés arra világít rá, hogy hogy környezetünk milyen nagy befolyással bír pénzügyi döntéseinkre. Odafigyeléssel, tudatossággal azonban elkerülhetők az olyan helyzetek, amelyek pénzügyi válságokhoz vezethetnek. Fontos azt is látnunk, hogy komoly következményekkel, akár nagy összegű adóssággal jár, ha többet költünk annál, mint amennyit megengedhetünk magunknak” – foglalta össze a kutatás eredményeit Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

Fókuszban a tudatosság

A pénzügyi tudatosság fejlesztése odafigyeléssel és egyszerű lépések megtételével kezdődik. Az Intrum az alábbiakat tanácsolja annak érdekében, hogy hatékonyan tudjuk elkerülni a környezetünk, és a közösségi média által támasztott elvárásokat.

1. Gondoljuk át, mielőtt cselekszünk! – Bár magától értetődőnek tűnik az állítás, de sok kutatás mutatta ki az impulzusvásárlás káros hatásait. Sok esetben jelentéktelen kiadásnak tűnhet egy-egy közösségi médiában hirdetett termék megvásárlása, de vásárlás előtt mindig gondoljuk végig, hogy valóban szükség van-e arra a dologra, amire pénzt szándékozunk kiadni és merjünk nemet mondani a fölösleges kiadásokra!

2. Vezessük és tervezzük meg előre kiadásainkat! – Kiadásaink megtervezése és rendszeres vezetése jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a komoly anyagi károkat elkerüljük. Minden hónapban előre vegyük számba várható kiadásainkat és bevételeinket. Tartsuk kézben és térképezzük fel kiadásainkat és törekedjünk arra, hogy kézben tartsuk pénzügyeink irányítását.

3. Törekedjünk a rendszeres megtakarításra! – Minden hónapban tegyünk félre egy bizonyos összeget a várható kiadásokra.

4. Kérjünk segítséget, ha baj van! – A pénzügyi tudatosság szerves része, hogy merjünk segítséget kérni akkor, ha pénzügyi nehézségeink vannak. Ne söpörjük szőnyeg alá a problémát, minél hamarabb forduljunk az illetékes szervekhez.