Emelheti a gyártást a Boeing – megkapta az engedélyt, jöhet a havi 42 darab 737 MAX
A Boeing megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyását, hogy havi 42 darabra növelje a 737 MAX típusú repülőgépek gyártását. Ez az első komoly lazítás a 2024 elején bevezetett korlátozások óta, amelyek a gyártó biztonsági és minőségi problémái miatt léptek életbe.

Újra felfutás előtt a 737 MAX
Az FAA pénteken hivatalosan engedélyezte, hogy a Boeing a korábbi 38 gépes havi limitet 42-re emelje.
A hatóság közleménye szerint a döntést „átfogó gyártósori ellenőrzések és biztonsági auditok” előzték meg, amelyek célja annak biztosítása volt, hogy a termelésbővítés csak biztonságos feltételek mellett történhessen – jelent meg a hír a Reuters oldalán.
A gyártási korlátozást a 2024 januári Alaska Airlines-incidens után vezették be, amikor egy 737 MAX 9-es repülőgépen a levegőben leszakadt egy ajtódugó, és négy rögzítőcsap hiányát azonosították. A gép 4 900 méteres magasságban repült, és az eset szerencsére nem járt halálos áldozattal, de világszerte felerősítette a Boeing minőségbiztosításával kapcsolatos aggodalmakat.
A pénzügyi nyomás és a visszanyert bizalom kényszere
A Boeing számára a termelés növelése létfontosságú a túléléshez. A vállalat 53 milliárd dolláros adósságállománnyal küzd, miközben az elmúlt öt évben folyamatos veszteséget termelt.
A repülőgépgyártók a vevői kifizetések többségét csak a gép átadásakor kapják meg, ezért minden legyártott és átadott repülőgép közvetlen likviditásnövekedést jelent a cég számára.
A Boeing részvényei a bejelentés után 1,2 százalékot emelkedtek az amerikai tőzsdezárás utáni kereskedésben. Ez azt jelzi, hogy a befektetők bizakodóan fogadták az FAA engedélyét.

Óvatos felfutás, szigorúbb felügyelet
Bryan Bedford, az FAA igazgatója telefonon értesítette a Boeing vezérigazgatóját, Kelly Ortberget, hogy a termelésbővítés jóváhagyást kapott.
„Felügyelőink rendszeres, helyszíni vizsgálatokat végeznek a Boeing gyártósorain, hogy megbizonyosodjanak arról, a fokozatos termelésnövelés a legmagasabb biztonsági és minőségi sztenderdek mellett történik.” – közölte az FAA közölte.
A seattle-i gyárakban a munkások már új berendezéseket telepítenek a kapacitás növelésére. A vállalat pedig jelentős alkatrész- és anyagkészleteket halmozott fel, hogy elkerülje az ellátási lánc szűk keresztmetszeteit.
A Boeing jelenleg 11 milliárd dollárnyi nyersanyagkészlettel rendelkezik. Ez közel kétszerese a 2018-as szintnek, amikor még havonta 52 darab 737-est gyártottak.
A Boeing múlt hibáiból tanult
Az FAA tavaly 3,1 millió dolláros bírságot javasolt a Boeing ellen, miután több száz minőségbiztosítási hiányosságot talált a washingtoni Renton gyárban és a Spirit AeroSystems kansasi üzemében.
A cég korábban két halálos baleset miatt is súlyos vizsgálatok alá került. A 2018-as indonéz Lion Air és a 2019-es etióp Ethiopian Airlines tragédiák után több MAX-típus két évre repülési tilalmat kapott.
A Boeing azóta új minőségbiztosítási protokollokat vezetett be. Ezt követően az FAA részben visszaadta a vállalatnak azt a jogot, hogy önállóan állítson ki a légialkalmassági tanúsítványokat az új 737 MAX és 787 Dreamliner típusokra.
Ellátási lánc és jövőbeli kihívások
A repülőgépipar továbbra is küzd az ellátási lánc zavarai miatt. A kovácsolt alkatrészek, motorok és belső elemek beszerzése nehézkes. A COVID utáni gyártási káosz még mindig érezteti hatását.
Az iparági elemzők szerint azonban a Boeing ezúttal sokkal felkészültebben reagál a felfutásra, mint korábban.
„Úgy tűnik, a Boeing jobban felkészült erre a növekedésre, mint bármikor az elmúlt években” – mondta Glenn McDonald repülőgépipari szakértő a CNBC-nek.
A Boeing célja, hogy 2026-ra ismét nyereséges legyen. Ez lenne az első pozitív pénzügyi év 2018 óta.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)