2025 november 17
Emelheti a gyártást a Boeing – megkapta az engedélyt, jöhet a havi 42 darab 737 MAX

Emelheti a gyártást a Boeing – megkapta az engedélyt, jöhet a havi 42 darab 737 MAX

A Boeing megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyását, hogy havi 42 darabra növelje a 737 MAX típusú repülőgépek gyártását. Ez az első komoly lazítás a 2024 elején bevezetett korlátozások óta, amelyek a gyártó biztonsági és minőségi problémái miatt léptek életbe.

A Boeing engedélyt kapott a 737 MAX gyártásának növelésére. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Újra felfutás előtt a 737 MAX

Az FAA pénteken hivatalosan engedélyezte, hogy a Boeing a korábbi 38 gépes havi limitet 42-re emelje.
A hatóság közleménye szerint a döntést „átfogó gyártósori ellenőrzések és biztonsági auditok” előzték meg, amelyek célja annak biztosítása volt, hogy a termelésbővítés csak biztonságos feltételek mellett történhessen – jelent meg a hír a Reuters oldalán.

A gyártási korlátozást a 2024 januári Alaska Airlines-incidens után vezették be, amikor egy 737 MAX 9-es repülőgépen a levegőben leszakadt egy ajtódugó, és négy rögzítőcsap hiányát azonosították. A gép 4 900 méteres magasságban repült, és az eset szerencsére nem járt halálos áldozattal, de világszerte felerősítette a Boeing minőségbiztosításával kapcsolatos aggodalmakat.

A pénzügyi nyomás és a visszanyert bizalom kényszere

A Boeing számára a termelés növelése létfontosságú a túléléshez. A vállalat 53 milliárd dolláros adósságállománnyal küzd, miközben az elmúlt öt évben folyamatos veszteséget termelt.
A repülőgépgyártók a vevői kifizetések többségét csak a gép átadásakor kapják meg, ezért minden legyártott és átadott repülőgép közvetlen likviditásnövekedést jelent a cég számára.

A Boeing részvényei a bejelentés után 1,2 százalékot emelkedtek az amerikai tőzsdezárás utáni kereskedésben. Ez azt jelzi, hogy a befektetők bizakodóan fogadták az FAA engedélyét.

A seattle-i gyárakban elkezdődött a bővítés hátterének előkészítése. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Óvatos felfutás, szigorúbb felügyelet

Bryan Bedford, az FAA igazgatója telefonon értesítette a Boeing vezérigazgatóját, Kelly Ortberget, hogy a termelésbővítés jóváhagyást kapott.

„Felügyelőink rendszeres, helyszíni vizsgálatokat végeznek a Boeing gyártósorain, hogy megbizonyosodjanak arról, a fokozatos termelésnövelés a legmagasabb biztonsági és minőségi sztenderdek mellett történik.” – közölte az FAA közölte.

A seattle-i gyárakban a munkások már új berendezéseket telepítenek a kapacitás növelésére. A vállalat pedig jelentős alkatrész- és anyagkészleteket halmozott fel, hogy elkerülje az ellátási lánc szűk keresztmetszeteit.

A Boeing jelenleg 11 milliárd dollárnyi nyersanyagkészlettel rendelkezik. Ez közel kétszerese a 2018-as szintnek, amikor még havonta 52 darab 737-est gyártottak.

A Boeing múlt hibáiból tanult

Az FAA tavaly 3,1 millió dolláros bírságot javasolt a Boeing ellen, miután több száz minőségbiztosítási hiányosságot talált a washingtoni Renton gyárban és a Spirit AeroSystems kansasi üzemében.
A cég korábban két halálos baleset miatt is súlyos vizsgálatok alá került. A 2018-as indonéz Lion Air és a 2019-es etióp Ethiopian Airlines tragédiák után több MAX-típus két évre repülési tilalmat kapott.

A Boeing azóta új minőségbiztosítási protokollokat vezetett be. Ezt követően az FAA részben visszaadta a vállalatnak azt a jogot, hogy önállóan állítson ki a légialkalmassági tanúsítványokat az új 737 MAX és 787 Dreamliner típusokra.

Ellátási lánc és jövőbeli kihívások

A repülőgépipar továbbra is küzd az ellátási lánc zavarai miatt. A kovácsolt alkatrészek, motorok és belső elemek beszerzése nehézkes. A COVID utáni gyártási káosz még mindig érezteti hatását.
Az iparági elemzők szerint azonban a Boeing ezúttal sokkal felkészültebben reagál a felfutásra, mint korábban.

Úgy tűnik, a Boeing jobban felkészült erre a növekedésre, mint bármikor az elmúlt években” – mondta Glenn McDonald repülőgépipari szakértő a CNBC-nek.

A Boeing célja, hogy 2026-ra ismét nyereséges legyen. Ez lenne az első pozitív pénzügyi év 2018 óta.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.