2024 november 09

Ebből még baj lehet: elment a cégek kedve a beruházásoktól

Negatív trend

A nemzetgazdasági beruházások tavalyi, jellemzően csökkenő trendje vélhetően idén is folytatódik, mivel a nagyvállalati szektor beruházási szándéka a korábbi évekre jellemző 50-55 százalékos arányhoz képest egy jóval alacsonyabb, 40 százalék alatti szintre állt be a K&H nagyvállalati növekedési index adatai alapján.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”109″]

„A nagyvállalatok részéről egyértelműen csökkenő intenzitás mutatkozik az idei évre tervezett beruházásokat illetően. A tervezett fejlesztések csökkenése alapvetően két területen érhető tetten: az eddig húzóerőt jelentő technológiai beruházások egy év alatt 29-ről 20 százalékra, míg a kapacitásnövelő beruházások 18-ról 11 százalékra estek vissza. Igaz, még ezzel a visszaeséssel is e két terület a legfontosabb beruházási cél a vállalati szektorban” – tájékoztatott a részletekről Hodina Péter, a K&H vállalati értékesítési igazgatója.

A két fő fejlesztési terület mellé feljött a kereskedelemfejlesztés is, amellyel a hazai nagyvállalatok 11 százaléka tervez a következő egy év során.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Nemcsak a beruházások száma, de azok mértéke is lefele mutat, hiszen erősödött azoknak az aránya, akik idén szinten tartják a fejlesztésekre fordítandó költségeket (76 százalék), miközben az elmúlt egy évben jelentősen, 31 százalékról 17 százalékra esett vissza azon vállalatok aránya, akik növelni tervezik beruházásaik értékét.

Ahol mégis lesz beruházás…

A beruházási szándékot nagymértékben befolyásolja a tevékenységi kör, a vállalat árbevétele és területi elhelyezkedése is: a kelet-magyarországi régióban, a 10 milliárd éves árbevételt meghaladó cégeknél, valamint az iparban várható leginkább fejlesztés a vállalatvezetők várakozásai alapján.

Mindezek mellett a foglalkoztatottak létszáma is meghatározó tényező, hiszen a 100 munkavállalót meghaladó cégek sokkal nyitottabbak a beruházásokra (49 százalék), mint a maximum 49 főt foglalkoztató vállalatok (36 százalék).