2024 május 20

Brutális, amikor politika beleszól már az autók nevébe is

Az Alfa Romeót Milánóban alapították. A márka első elektromos autóját – hivatalosan – az észak-olasz metropoliszról kellene elnevezni. Nem sokkal az értékesítés kezdete előtt a csoport bejelentette az új nevet.

Az Alfa Romeo első elektromos autóját tehát elvileg arról a városról kellett elnevezni, ahol a hagyományos olasz márkát megalapították: Milano. Az elektromos SUV-t azonban most mégis Alfa Romeo Junior néven árusítják. Az Alfa Romeo ezt közleményben erősítette meg.

Adolfo Urso olasz miniszter

Az új névért állítólag  Adolfo Urso olasz vállalkozásügyi miniszter és „Made in Italy”, olaszul Ministero delle imprese e del Made in Italy a felelő. Ő nacionalista kormánypárt, a Fratelli d’Italiatagja. Sajtóértesülések szerint állítólag ő kezdeményezte a névváltoztatást, mert a Juniort nem Olaszországban gyártják. Egy 2003-as törvény pedig tiltja az olasz márkanevek használatát az országon kívül gyártott termékeken. A Junior Lengyelországban készül. Nem lehet tehát „Milanónak” hívni.

Az Alfa Romeo nyugodtan reagált közleményében. A Milano névre egy kiválasztási eljárás során találtak rá a nyilvánossággal közösen. Akárcsak utoljára 1966-ban az Alfa Romeo Spiderre. Most már hajlandóak követni a Rómából érkező döntést. „A kölcsönös megértés jegyében”, ahogy elhangzott. A Milano nevet az Alfa Romeo márkát birtokló Stellantis csoport javasolta annak a városnak a tiszteletére, ahol az Alfa Romeót 1910-ben alapították.

Megváltoztatják a nevet

„Teljesen tudatában vagyunk annak, hogy ez a pillanat be fog vonulni az Alfa Romeo történetébe” – mondta Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo vezérigazgatója. „Úgy döntöttünk, hogy megváltoztatjuk a nevet, bár nem vagyunk kötelesek megtenni” – folytatja Imparato. A római ,,parancs” a Georgia Meloni kormánya és a Stellantis autógyártó cég közötti vita következő lépéseként fogható fel. A kormány arra akarja kötelezni a céget, hogy több autót gyártson Olaszországban.

A Stellantis becslése szerint a Junior körülbelül 10.000 euróval drágább lenne, ha Olaszországban készülne.

A 4,17 méter hosszú, SUV autó – a tervek szerint – idén nyáron kerül forgalomba. Az Alfa Romeo egyelőre nem közölt árakat. Az olaszok negyedik szériája azonban ugyanazon a moduláris rendszeren alapul, mint testvérmárkájának, az Opelnek a Mokkája – ami jelenleg 26.550 eurónál kezdődik.

A moduláris rendszer használatával az Alfa Romeo először biztosított tisztán elektromos hajtást. A nagy cég a 115 kW/156 LE teljesítményű villanymotort és az 54 kWh-s akkumulátort is beépíti az autóba. Az olaszok ennek 410 kilométeres szabványos hatótávot tulajdonítanak, és 100 kW-os töltési teljesítményt.

Alternatív megoldás

Alternatív megoldásként az Alfa egy benzinmotort jelentett be enyhe hibrid technológiával: az 1,2 literes háromhengeres 100 kW/136 LE teljesítményű, ezt pedig egy 21 kW/28 LE teljesítményű villanymotor támogatja, amely a városi forgalomban. Akár egyedül veszi át a meghajtást. Az olaszok hamarosan egy 176 kW/240 LE-s változattal szeretnék kiegészíteni az elektromos változatot. (lpz/dpa)