2024 április 18

A kormányfő az autógyártó cégek elvándorlásától tart

Robert Fico a Süddeutsche Zeitungban megjelent interjúban kifejtette: Szlovákia az évi 1 millió kocsi gyártására alkalmas kapacitásával a lakosságszámhoz viszonyítva a legnagyobb autógyártó ország a világon. Az ország „annyira függővé vált az autóipartól, hogy rögtön komoly problémák keletkeznek, ha nem megy jól az ágazatnak” az üzlet – mondta Robert Fico.

Hozzátette: Szlovákiának az az előnye, hogy nemcsak a bérek alacsonyak, hanem a személyi jövedelemadó is. „Ez néhány évre még megmenthet bennünket, de aztán Vietnam vagy Kína valószínűleg vonzóbb lesz a nagy cégek számára. Félek, hogy eljön az idő, amikor az autógyártás már nem tart el minket” – mondta a szlovák miniszterelnök.

Az euróövezeti válsággal kapcsolatban kifejtette: a szolidaritásnak kiemelt jelentősége van, ezt azonban néha nehéz elmagyarázni egy olyan tagállamban, ahol Spanyolországgal vagy Görögországgal ellentétben az emberek alig 400 eurót keresnek, és 280 euró nyugdíjat kapnak.

Hangsúlyozta: Szlovákia a szolidaritásért elvárja a megállapodások betartását. Pozsony nem járul hozzá a görög válságkezelő program felpuhításához – vagyis a program meghosszabbításához vagy a támogatás növeléséhez -, Ciprus támogatásához pedig csak akkor adja a beleegyezését, ha a szigetország közzéteszi azoknak a „postaládacégeknek” – egy postacímen kívül mással nem rendelkező, adóelkerülési célból Cipruson bejegyzett vállalkozások – listáját, „amelyek pénzt vonnak ki Szlovákiából”. Ugyanez vonatkozik Spanyolországra is – mondta Robert Fico, megjegyezve, hogy „nem sok maradt a szlovákok türelméből”.