2025 november 18
Logisztikai áttörés – Magyarország gyűjtő és elosztó központtá vált Európában

Logisztikai áttörés – Magyarország gyűjtő és elosztó központtá vált Európában

Gyűjtő-elosztó központtá vált Magyarország az európai fuvarozásban. A vasúti áruszállítás költségválsággal küzd, az intermodális forgalom 122 százalékkal nőtt 2024-ben. Az iparág előtt álló kihívások viszont továbbra is jelentősek.

Robbanás az intermodális forgalomban – Magyarország új szerepben Európában

2024-ben Magyarország történetében először vált európai intermodális gyűjtő-elosztó központtá, miután a hazai terminálokra érkező és onnan induló forgalom 122 százalékkal nőtt az előző évhez képest – jelentette be hétfőn a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).

A bővülés fő okai az új szerb és román forgalmi kapcsolatok, az autóipari gyárépítésekhez köthető beszállítási kampányok voltak. Továbbá az EKR-rendszer révén vasútra terelt közúti forgalom, valamint új vidéki intermodális terminálok megjelenése.

Számokban a növekedés

 

A rakott konténerek száma 33,8 százalékkal, a félpótkocsis vasúti forgalom pedig 21,3 százalékkal nőtt, részben a gyárépítésekhez kapcsolódó kampányszerű beszállítások, részben az Észak-Szerbiába és Nyugat-Romániába irányuló új forgalmi kapcsolatok miatt. Az üres konténerek száma 3,4 százalékkal csökkent, ami a hazai export erősödését és a szomszédos országokba irányuló nemzetközi forgalom élénkülését jelzi.

Ez a teljesítmény különösen figyelemre méltó az európai logisztikai piac stagnálása közepette.

 

Kihívások a vasúton – drágulás, bevételcsökkenés, torlódások

 

Miközben az intermodális szegmens szárnyal, a vasúti árufuvarozás továbbra is komoly problémákkal küzd:

  • Fajlagos költségek: +10,3 százalék (2024 Q4 vs. 2023 Q4)

  • Fajlagos bevételek: +2,2 százalék

  • Legnagyobb költségtényezők: üzemeltetés, kocsivizsgálat, hálózat-hozzáférés, árfolyamváltozás

A díjemelés lehetősége korlátozott, így a szektor jövedelmezősége romlott – állítja a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

 

Pályafelújítás gát vagy lehetőség?

 

A szövetség szerint a 2024-es vasútépítési munkálatok (Budapest–Belgrád vonal, Gubacsi híd, Kelenföld–Ferencváros vágányépítés) jelentős forgalmi zavarokat okoztak. Kitértek arra, hogy a vasúti és az intermodális fuvarozást egyaránt hátráltatták.

A nem megfelelően koordinált vágányzárak jelentős forgalmi zavarokat okoztak, vonatok torlódását és terminálok elszigetelődését, valamint a terminálokon hektikusan jelentkező csúcsidőszakokat eredményeztek. 

 

Tengeri forgalom: gyenge évkezdés, gyors felpattanás

 

A tengeri rakott konténerforgalom 2024 első negyedévében 13 százalékkal csökkent, amit az európai recesszió, a hazai fogyasztás visszaesése és az Adeni-öböl konfliktusa okozott.

A második negyedévben viszont rendezettebb forgalommal és bővülő kapacitással sikerült ledolgozni a kiesést.

 

Versenyképesség helyreállítása: kulcskérdés a jövőre nézve

 

A legnagyobb feladat a versenyképesség visszaállítása és az infrastrukturális kihívások kezelése” – fogalmazott Fülöp Zsolt Károly, az MLSZKSZ elnöke.

A szervezet jobb pályafelújítási koordinációt, vágányzárak csökkentését és ideiglenes építmények rendszeresítését javasolják.

 

Címlapkép forrása: Pixabay

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.