2024 április 25

Továbbra is siralmas az amerikai használtautó-piac helyzete

Általánosságban egy autó értéke abban a percben drasztikusan lecsökken, ahogy elhagyja az autókereskedést. Az elmúlt pár hónapban azonban a használt autók ára olyannyira elrugaszkodott, hogy a leleményesebbek azt vehették észre, hogy jóval magasabb áron adhatják el autóikat, mint korábban bármikor.

Az amerikai használt autók árára egyes befektetők előszeretettel tekintetnek az elszabaduló infláció egyik jeleként. A használtautók drasztikus áremelkedése már tavasszal arra utalt, hogy az infláció vélhetően az előzetesen vártnál magasabban alakul. A legfrissebb adatok szerint az amerikai infláció decemberben elérte a 7 százalékot, 4 évtizede nem volt példa ekkora mértékű áremelkedésre.

Az elmúlt időszakban az új autók tekintetében a fogyasztók hosszú várakozási idővel és folyamatosan emelkedő árakkal szembesültek. A globális chiphiány következtében egyes modellek gyártását akár hónapokra is szüneteltetni kellett. Ezen tényezők hatására a használtautó-piacon drasztikusan megnőtt a kereslet, melynek következtében az amerikai használtautó-piacon buborék alakult ki.

A chiphiány következtében mind az új, mind a használt autók ára látványosan megnőtt. Az új autók átlagos ára decemberben elérte a 47 ezer dollárt, ami durván 30 százalékos emelkedést jelent tavalyhoz képest, 2020-hoz képest 14 százalékos a drágulás mértéke. Az Edmunds autó-piaci kutatócég megállapította, hogy az új autók átlagos vételára idén év elején haladta meg először a 40 ezer dolláros szintet. A használt autó piacon se jobb a helyzet: a használtautó-árak tavaly év vége óta folyamatosan emelkednek. A használt autók iránti magas kereslet a járművek árán is meglátszik, a használt autók tavalyhoz képest átlagosan durván 35 százalékkal drágultak. A használt autók átlagára jelenleg rekordmagas, 30 769 dollár.

https://www.cargurus.com/Cars/price-trends/

Augusztusban 1.5 százalékos csökkenést figyelhettünk meg a használt autók átlagárában, azonban nem örülhettünk sokáig. Csak decemberben 3.5 százalékkal nőtt meg a használt autók átlagos ára, azt követően, hogy októberben és novemberben is 2.5-2.5 százalékos drágulás szemtanúi lehettünk. A koronavírus tomboló Omikron variánsa továbbra is kifejezetten negatívan érinti az ellátási láncokat és a munkaerőpiacra sincs jó hatással. Az egyre növekvő inflációs adatok és félelmek sem segítik elő az árak csökkenését.

A „Manheim used-car index” az iparág kulcsfontosságú indexe. Jelenleg az index minden idők legmagasabb pontján áll, a 2020 decemberében látott számokhoz képest 46.6 százalékos a növekedés mértéke.

https://publish.manheim.com/
https://publish.manheim.com/

Mi történt? Az alacsony kínálat és a magas kereslet klasszikus esete. Nincsen egyszerűen annyi eladó használt autó, mint amennyire igény lenne ezért az árak folyamatosan emelkednek. Az áremelkedés mértékét tovább növeli a magas infláció is.

A legtöbb autógyártó az elmúlt időszakban arról számolt be, hogy enyhülni látszik a chiphiány, azonban vélhetően 2022-ben is még súlyos problémákat fog okozni. A Volvo elmondta, hogy a chiphiány szeptember óta hónapról hónapra javul, azonban az új modellek iránti kereslet még mindig magasabb, mint az elérhető kínálat. Hakan Samuelsson, a svéd autógyártó vezérigazgatója elmondta, hogy „arra számítunk, hogy a következő hónapokban tovább javul a félvezető hiány, de nem oldódik meg teljesen a probléma.” Az omikron variáns vártánál gyorsabb ütemű terjedésének következtében azonban arra az eshetőségre is fel kell készülnünk, hogy ezek az álmok esetlegesen szerte foszlanak.

David Mericle, a Goldman Sachs vezető közgazdásza szerint a használt autók magas ára azonban hosszú távon nem tartható fent. Belátható, hogy a használtautók ára nem tartható fent ilyen magas szinteken örökké. Amint enyhül a chiphiány és csökken az infláció mértéke, valószínűleg látványos visszahúzódásra számíthatunk a használtautók piacán. Amint az autóipar visszatér a megszokott rendbe, a használtautók árai vélhetően csökkeni fognak. Azonban egyre inkább úgy fest, hogy ez a folyamat leghamarabb 2022 második felében kezdődhet el.

A globális autóipar egészét jól lefedi First Trust NASDAQ Global Auto Index Fund. Az ETF idén közel 8 százalékos pluszban van, míg az elmúlt 1 év során 14.48 százalékkal nőtt meg az ETF értéke.

Forrás: Bloomberg