Pandémiás szünet után ez történik a levegőben
Véget ért a pandémiás szünet: a következő 20 évben a légi forgalom és a repülőgépek száma megduplázódik. Ezt jósolja az Airbus és az amerikai versenytárs, a Boeing.
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó és európai riválisa, az Airbus arra számít, hogy az új repülőgépek iránti igény óriási mértékben megnövekszik, ami biztos üzleti bázist jelentene számukra a jövőben.
Új, hosszú távú előrejelzésében a Boeing becslése szerint az iparágnak közel 44 000 repülőgépre lesz szüksége a következő két évtizedben. Összességében a világszerte használt utasszállító és teherszállító repülőgépek száma csaknem megduplázódik 2043-ra – jósolja a cég.
Az utazás még fontosabb az emberek számára, mint a koronajárvány előtt – mondta a Boeing menedzsere, Darren Hulst. Emellett a kereslet is nő, mert a szállítási szűk keresztmetszetek miatt a szokásosnál később cserélik le a gépeket. A flotta átlagosan körülbelül egy-másfél évvel idősebb, mint a járvány előtt.
Kabinfolyosóval rendelkező gépek
A Boeing egy éven belül bő három százalékkal emelte a keresleti várakozásokat. A szükséges repülőgépek körülbelül háromnegyede tehát kabinfolyosóval rendelkező gép lesz. Az ilyen repülőgépeken általában legfeljebb hat ülés található soronként turistaosztályon, és gyakran használják rövid útvonalakon. A fapados légitársaságok is központi szerepet játszanak – mondta Hulst. A hosszú távon várható kereslet ötöde pedig várhatóan Kínából fog származni – állapítja meg a spiegel.de hírportál.
A következő években a Boeing nem számít arra, hogy innovatív tervezési megoldásokkal rendelkező repülőgépek kerüljenek a légitársaságok flottájába. És még ha a következő két évtizedben be is vezetnek ilyen új gépeket, a szállítások valószínűleg alacsonyak maradnak – mondta Hulst. A Boeing szerint az új repülőgép-szállítások mintegy fele a régebbi modelleket váltja fel, míg a másik fele a légitársaságok flottáját bővíti.
42 ezer új repülőgép szükséges
Legfrissebb előrejelzésében a Boeing riválisa és a világ legnagyobb repülőgépgyártója, az Airbus is több mint 42 ezer új repülőgép szükségességét jósolja 2043-ra. A következő 20 évben több mint kétszeresére nő a forgalom, a következő három évben pedig évi nyolc százalék körüli forgalomnövekedésre számít a társaság.
Az európai csoport hangsúlyozza, hogy az új repülőgépek a magasabb üzemanyag-fogyasztású modelleket váltják fel. Tovább csökkentenék az egy eladott utaskilométerre jutó üzemanyag-fogyasztást, amely 1990 óta már a felére csökkent. A jelenleg forgalomban lévő repülőgépek mindössze 30 százaléka a legújabb generációs. Az Airbus azt reméli, hogy olyan jövőbeli technológiákat alkalmaz, mint a hidrogén és a hibridizáció, valamint a szén-dioxid-leválasztási technológiák.
A légi közlekedést súlyosan sújtotta a járvány, a légi forgalom összeomlott, de mára erőteljesen növekszik. Az olyan gyártók, mint a Boeing és az Airbus, nehezen tudnak lépést tartani a nagy kereslettel, és a légitársaságoknak több évet kell várniuk az új repülőgépekre. A Boeing alelnöke, Hulst szerint a régebbi repülőgépek nyugdíjba vonulási aránya felére csökkent az elmúlt négy évben, „mivel nem érkezik elég repülőgép a piacra”.