Hogyan szigorodik az EU határátlépése? – Jön az arcfelismerés és az ujjlenyomat ellenőrzés
Az Európai Unió elindította új digitális határrendszerét, amely arcfelismeréssel és ujjlenyomat-ellenőrzéssel azonosítja a belépőket. A cél az illegális migráció visszaszorítása és a határok biztonságának növelése, de az utazók számára hosszabb ellenőrzési időt is hozhat az új rendszer.

Az Európai Unió 2025. október 12-én elkezdte az új Entry/Exit System (EES) névre hallgató elektronikus rendszer bevezetését , amely radikálisan átalakítja a Schengen-övezet külső határain a be- és kilépések kezelését. A rendszer célja, hogy növelje a határbiztonságot, csökkentse az adatokkal való visszaéléseket, és hatékonyabban kezelje a túltartózkodásokat – számolt be a Reuters a rendszer bevezetéséről.
Hogyan működik az EES?
Az Entry/Exit System (EES) a schengeni övezet külső határain automatizált, biometrikus ellenőrzést vezet be a nem uniós állampolgárok számára.
Az első belépéskor az utazóknak útlevelet kell beolvasniuk, miközben fényképet és ujjlenyomatot is rögzítenek róluk. Az adatok ezután elektronikus nyilvántartásba kerülnek, így a későbbi átkelések már gyorsabbak lesznek.
A rendszer 2026. április 10-ig válik teljesen működőképessé, és felváltja az útlevelek hagyományos bélyegzését. Az új ellenőrzés nemcsak az EU-tagállamok területén működik, hanem Izland, Norvégia, Svájc és Liechtenstein is részt vesz benne — kivéve Írországot és Ciprust.

A briteknek is regisztrálniuk kell a belépéskor
Az Egyesült Királyságból a schengeni térségbe utazóknak szintén regisztrálniuk kell az első határátlépéskor.
A doveri kikötő, az Eurotunnel terminál és a londoni St. Pancras állomás már megkezdte az átállást, de a brit kormány figyelmeztetett, az első hónapokban hosszabb várakozási időkre kell készülni.
Egyes becslések szerint a csúcsidőszakban akár négyórás sorok is kialakulhatnak.
„Az Egyesült Királyságnak és az EU-nak közösen kell védenie a határait – az új technológia biztonságosabbá és átláthatóbbá teszi az utazást.”–mondta Alex Norris, a brit határbiztonságért és menekültügyért felelős miniszter.
A doveri kikötő, az Eurotunnel terminál, valamint a londoni St. Pancras állomás már felkészül arra, hogy EES-ellenőrzéseket hajtson végre.
A kezdeti szakaszban főként a teher- és autóbuszforgalmat vonják be az EES alá, később jönnek a személyautók és vonatok is. A személygépjármű-ellenőrzés novemberben következik Doverben, az év végére pedig az Eurotunnelben, míg a St. Pancras állomáson közlekedő Eurostar vonatok fokozatosan vezetik be az új folyamatot, vasárnaptól kezdve néhány üzleti utassal.
Miért vezeti be az EU az új határ rendszert, és milyen problémákat vet fel?
Az unió célja, hogy az EES segítségével növelje a határbiztonságot és visszaszorítsa a személyazonossági visszaéléseket. A rendszer a jövőben lehetővé teszi a túltartózkodók és a hamis okmányokkal közlekedők gyorsabb azonosítását is.
Ugyanakkor több tagállam jelentős torlódásokra számít a bevezetés első szakaszában. Ez különösen a nagy forgalmú átkelőknél jelentkezik majd, mint a francia, holland vagy olasz repülőterek.
Emellett adatvédelmi aggályok is felmerültek. A civil szervezetek szerint a biometrikus adatok hosszú távú tárolása és hozzáférése pontos szabályozást igényel.
Az uniós intézmények szerint azonban az EES az egyik legfontosabb digitális pillére lesz a közös migrációs és menekültügyi politikának, amely egységes, valós idejű információkat biztosít minden tagállam számára a határon átlépő személyekről.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)