2024 április 27

Egymillió dollár az áramtermelő autóutakra

Az ötlet egy amerikai házaspártól, Scott és Julie Brusaw-tól származik. Olyan elképzeléssel álltak ki a világ elé, amely megvalósításának lehetőségében ma is sokan kétkednek.  Sztrádákat, országutakat, parkolóhelyeket borítanának be autók által is járható napelemekkel, amelyek gondoskodnának a környezet energiaellátásáról. Építettek is egy kisebb parkolóhelyet, amely hó- és a jégmentesítését napelemes rendszer biztosítja.

Kampányt indítottak a projekt megvalósítására

A technológiának a Napelemes Autóutak (Solar Roadways) fantázianevet adták, s kampányt indítottak az elképzelés megvalósításának finanszírozására. Ahhoz ugyanis, hogy az elképzelésből valóság legyen a mérnöki elme által kidolgozott részletes technológiára, megvalósíthatósági tanulmányokra, a gyártási eljárás kifejlesztésére volt szükség. És főként nem kevés pénzre.

Az erre a célra indított kampány, ahogyan az általában lenni szokott, kezdetben nem hozott átütő sikert. A kampánycélként megfogalmazott egymillió dollárból vajmi kevés érkezett be az ötletgazdákhoz. A lehetséges szponzorok és támogatók készséggel elismerték az ötlet eredetiségét, ám nemigen akaródzott a pénztárcájukba nyúlniuk.

Segítettek a közösségi portálok

A helyzetet az is nehezítette, hogy egyelőre még nem ismertek az elképzelés megvalósításának, illetve a termelés megszervezésének a költségei. A legfontosabb gazdasági alapkérdéseket egyelőre homály fedi. A közvélemény szerint, valószínűleg túl drága lenne az ötlet ,,nagyüzemi” megvalósítása. A Brusaw házaspár júliusra ígéri, hogy kiáll a közvélemény elé, és ismerteti a fejlesztés és a termelés költségszámításait.

Időközben a kampányban is fordulat következett be. Ez a többi között annak volt köszönhető, hogy megjelent egy szórakoztató videó a projektről, amely a közösségi portálokon – a többi között a Facebookon és a Twitteren – keresztül hihetetlenül gyorsan terjedt, színészek és maga Obama elnök követte a közösségi oldalakon az elképzelést.

Egyetlen videó segítette a kampány legjobban

Ez az egyetlen videó egy csapásra megváltoztatta a támogatók magatartását. Több, mint huszonháromezren álltak a projekt mögé pénzügyileg, közülük hárman tízezer dollárral. Ötvenkilenc ember ezer dollárt adott a közösbe. Az egymillió dollár összejött az ötlet „pályára állításához”. A legnagyobb várakozás a gazdaságossági elemzéseket övezi. Az elképzelés ugyanis ez a sarkalatos pontja.