
Már a dolgozó diákok is kaphatnak jogi segítséget
Össze is lehet hasonlítani
Az iskolaszövetkezeti felmérésnél kétféleképpen gyűjtöttek válaszokat. Egyrészt, az intézményhez tartozó iskolaszövetkezetekben munkát vállaló hallgatóktól. Itt régiónként egyet, valamint Budapesten két szervezetet kerestek meg. Másrészt, két országos iskolaszövetkezetben azokat a munkavállalókat, akik rendelkeznek hallgatói jogviszonnyal.
Ez a mintavételi eljárás az egyes tematikus kérdéseken túl összehasonlításra is lehetőséget adott. Így olyan kérdések vizsgálata is lehetségessé vált, hogy vajon az intézményi szereplők jobban képesek-e a karriercélokat támogatni, mint az országos iskolaszövetkezetek? Az összehasonlító vizsgálaton túl az elégedettségnek és a jogsegély szükségességének kérdései kerültek a fókuszba.
Ingyenes jogsegélyszolgálatot indítanak
„A hallgatók élethelyzetének általános javítása kiemelt célunk. Ennek érdekében a szolgáltatások területén átfogó felmérést készítünk, amely az iskolaszövetkezeti rendszerre is kiterjed. Az iskolaszövetkezeti munkavállalók visszajelzései alapján van igény jogsegélyszolgálatra és ebben együttműködő partnerünk, a DiákÉSZ, minőségi szolgáltatást tud nyújtani” – mondta Gulyás Tibor, a HÖOK elnöke.
[extracode type=”ad” id=”in_post”]
„A DIÁKÉSZ a dolgozó diákokért van. Érdekvédelmükben fellépünk a jogi, erkölcsi és etikai szabályokat sértő iskolaszövetkezetekkel szemben. Kötelességünknek érezzük a törvénytelenül működő szervezetek ellehetetlenítését, s vele a piac tisztítását. Ennek érdekében ingyenes jogsegélyszolgálatot indítunk” – jegyezte meg Dr. Fiák István, a DiákÉSZ elnöke.
Fontos a motiváció
Az eredmények alapján az iskolaszövetkezetek népszerűsége a munkavállalók között magas, így kizárható, hogy a hallgatókat valamilyen gazdasági kényszer, például jobb adózási feltételek kényszerítik ezekhez a szereplőkhöz. Sőt, a hallgatók nagy százaléka olyan többletszolgáltatásokat emelnek ki elsősorban, amelyek más úton való munkavállaláskor nem érhetőek el feltétlenül.
A két legfontosabb ilyen hozzáadott érték a munkaadóval szembeni érdekképviselet és az érdeklődésnek, tanulmányoknak, karriercéloknak megfelelő munkalehetőség. A motivációknál viszont a leghangsúlyosabb elem a jövedelemszerzés, ez a válaszadók 90%-ra jellemző.
Ugyanakkor kimagaslik a motivációk közül a munkatapasztalat-szerzés és a szakmai fejlődés, amely mutatja, hogy a hallgatóknak a diákmunka nem pusztán pénzkereset, hanem a saját munkaerő-piaci értékük növelését segítő támogatás is.
Hasznos az iskolaszövetkezeti munkavállalás
Érdekes, hogy a felsorolt motivációk beteljesítésében viszont – az adatok alapján – szignifikánsan eredményesebbek az országos hatókörű iskolaszövetkezetek. Ez azért is meglepő, mert az intézményhez kapcsolódó szereplőknek adott a lehetőség az intézmény képzési palettájához illeszkedő munkákra fókuszálni.
A szakmai fejlődés és a releváns tapasztalatszerzés területén a válaszadók kétharmada ítélte hasznosnak az iskolaszövetkezeti munkavállalást. Az iskolaszövetkezeti munkavállalás során nem jellemzőek a visszaélések a válaszadók válaszai alapján. A pihenési idő, a beosztás, a kifizetés és általában minden körülmény az egyezségeket betartatva valósul meg, az ezektől eltérő esetek rendkívül ritkák.
Ilyenkor a munkavállaló elsősorban az iskolaszövetkezethez tud fordulni, akik általában eredményesen segítenek. Ennek ellenére a megkérdezettek kifejezetten hasznosnak találnák, ha lenne egy a szereplőkön kívül álló jogi tanácsadó, aki képes segíteni a vitás helyzetek elrendezésében. Erre azért is szükség lenne, mert a válaszok alapján a munkavállalók a saját munkajogi felkészültségüket nem tartják megfelelőnek, de azt a szereplőt sem látják, akihez ilyenkor érdemes fordulni.