2024 március 29

Ma dönthetnek a kvótás népszavazásról

Korán kezdenek a képviselők

Az ülésnap reggel 9 órakor a madarak és fák napjára emlékezéssel és napirend előtti felszólalásokkal kezdődik, amit a határozathozatalok követnek.

A képviselők elsőként szavazhatnak a kvótareferendum elrendeléséről, miután a Ház hétfőn a Fidesz-KDNP kezdeményezésére lehetővé tette a javaslat házszabálytól eltérő gyorsaságú tárgyalását. Az indítvány elfogadása esetén az állampolgároknak arra a kérdésre kell válaszolniuk:

„Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?”

A javaslat szerint csaknem ötmilliárd forint fordítható a népszavazás lebonyolítására, amelyre várhatóan szeptemberben vagy október első napjaiban kerül majd sor.

Nem lesz több botrány?

A parlament a szavazási időszakban módosíthatja a népszavazási törvényt is, lehetővé téve a párhuzamos aláírásgyűjtést az azonos témájú kérdésekben, továbbá döntés várható a belügyminiszter migrációval összefüggő javaslatcsomagjáról is.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”81″]

A határozathozatalok után a párizsi klímacsúcson született megállapodás kihirdetéséről kezdődhet vita az államfő felszólalásával. Ezt követően az alaptörvény hatodik módosításának általános vitáját bonyolíthatják le a képviselők, a kormánypártok javaslatukban új különleges jogrend bevezetését javasolják terrorveszélyhelyzet esetére. Az Országgyűlés szerdán és csütörtökön a jövő évi költségvetést tárgyalja.

Csütörtökön dönthetnek a 3-as metró pótlóbuszairól

A Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzet előterjesztésben két változat szerepel a járműpótlás megoldására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatás megrendelést irányozza elő.

Hangsúlyozták, hogy „a metrószerelvények nagy befogadóképességének kiváltása érdekében” mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.

Új buszok jöhetnek

Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelésével szemben új autóbuszok beszerzésére tesznek javaslatot. „A járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítása bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent” a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére – írták.

Az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak – 3 év – elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményez a közlekedési társaságnál „bizonyosra vehető” létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.

Elő kell teremteni a forrást

Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron. Ugyanakkor – mint írták – a BKV-nak a beszerzés teljes mennyiségére nincs forrása, így 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesznek javaslatot. A maradék 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.

Az előterjesztésben tehát két határozati javaslat szerepel. Az egyik szerint a Fővárosi Közgyűlés úgy dönthet, hogy legfeljebb 9,7 milliárd forintért 110 új autóbuszt vesz. A testület tudomásul veszi a nemzetgazdasági érdek érvényesítését, de mivel a kormány jelen előterjesztés előkészítéséig nem adott garanciát a főváros számára „a járműpótlásnak esetleges szolgáltatás megrendelés útján történő biztosítása körében felmerülő többletköltség finanszírozására”, ezért a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja – olvasható.

A kormány csak a szolgáltatást venné

Az előterjesztés szerint a járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítását nem a főváros kezdeményezte, hanem a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot. A főváros előrebocsátotta, hogy erre irányuló kormányhatározat birtokában tudja ezen alternatívát támogatni, azaz a járműpótlást szolgáltatás megrendeléssel biztosítani.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A másik határozati javaslat arról szól, hogy szolgáltatás megrendeléssel oldanák meg a pótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja. Azonban ezen változat elfogadás esetén is, ha a kormány május 31-ig nem nyújt garanciát, támogató döntést nem hoz, úgy új autóbuszokat vesznek.

Kilépnének a megállapodásból

Az előterjesztés elfogadásával továbbá felmondanák a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. között létrejött PKD konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízel, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel – mint olvasható – a fedezet nem biztosított. A PKD konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.

Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.