Mutatatjuk az e-teherautót – 1.000 kilométert megy egy töltéssel
Hamarosan lendületet vehet a közúti kamionforgalom villamosítása. A Daimler Truck november végétől tervezi a Mercedes-Benz eActros 600 típusú hosszú távú elektromos teherautójának tömeggyártását. A teherautó 600 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik, 500 kilométeres hatótávolságra képes, közbenső töltés nélkül. A haszongépjármű-gyártó szerint több mint ezer kilométeres hatótávolság lehetséges napközben, ha a töltést a szükséges vezetői szünetekben végzik. Saját információi szerint a Daimler Truck 40 tonnás össztömeggel érte el a hatótávot.
Dízel helyett villany
A távolsági teherszállítás a teljes teherautó-forgalom CO₂-kibocsátásának körülbelül kétharmadáért felel. A szolgáltatók eddig az elektromos haszongépjárművekre helyezték a hangsúlyt a belvárosi kézbesítési forgalomra és a középtávú útvonalakra. A hatótáv nem játszik olyan nagy szerepet, mint a távolsági forgalomnál. Az elektromos akkumulátorok nagy súlya miatt az üzemanyagcellás teherautókat is ígéretesnek tartják. A Daimler Truck a svéd rivális Volvóval közös Cellcentric nevű vegyesvállalataként az üzemanyagcellát is technológáját is előmozdítja.
A Daimler Truck 2000 megrendelést regisztrált az értékesítés tavaly év végi kezdete óta, és a szándéknyilatkozatok is négy számjegyűek.
A szigorúbb éghajlati követelmények miatt az iparnak változnia kell. Az év elején az EU Parlament és a tagországok szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályozásáról állapodtak meg a 2030-tól piacra kerülő, 7,5 tonna feletti nehéz haszongépjárművekre vonatkozóan. Az újonnan értékesített teherautó-flotta CO₂-kibocsátása várhatóan 45 százalékkal csökken 2030 és 2034 között 2019-hez képest. 2035-ben és 2040-ben a követelmények még szigorúbbak lesznek. Más szabályok vonatkoznak a városi buszokra és a haszongépjárművekre, például a szemeteskocsikra vagy a betonkeverőkre. Jövőre a 16 tonnánál nehezebb teherautóknak átlagosan legalább 15 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt kell kibocsátaniuk, mint 2019-ben.
2030-ra világszerte
Egy friss tanulmány azt is feltételezi, hogy az elektromos teherautók néhány éven belül szabványossá válhatnak a német utakon, és 2040-re szinte teljesen kiszoríthatják a dízel teherautókat – írja a PwC könyvvizsgáló cég. Az elemzés szerint 2030-ra világszerte több mint minden ötödik teherautó és autóbusz akkumulátoros lesz. 2040-re ez már 90 százalékos lehet. A szakértők 2030-ban 600 000 elektromos teherautó globális értékesítésére számítanak, amit tíz évvel később évi 2,7 millió követ.
„Miután a közlekedési szektor hosszú ideig küzdött az elektromos teherautókra átállással, most mélyreható változást figyelhetünk meg az iparágban” – mondja Jörn Neuhausen, a Strategy& (Németország) Elektromobilitási részlegének vezetője. A „fordulópontot” 2030-ra érjük el
Technológiai ugrás: a hatótáv 900 kilométer
A tanulmány szerint az elektromos teherautók hatótávja az évtized végére várhatóan 50 százalékot ugrik, 600-ról 900 kilométerre. A töltési sebesség megháromszorozódik, és az elektromos hajtáslánc árai is tíz százalékkal csökkennek.
Ez azonban csak a töltési infrastruktúra következetes bővítésével lehetséges – figyelmeztetnek a tanulmány szerzői. 2035-re Európában 6,1 milliárd euró lesz az állami beruházási igény 720 töltőpark megépítéséhez, és ezzel egy átfogó töltési infrastruktúra létrehozásához. Ezen kívül még 28,6 milliárd euró lenne, amit a cégeknek maguknak kellene előteremteniük mintegy 28 500 saját töltőpontjukhoz.