Brazília lett a kínai elektromos autók új központja
Brazília lett a kínai elektromosautó-boom legújabb frontvonala. A Dél-Amerika ország már régóta kulcsfontosságú terület az amerikai gyártók számára. Most azonban új kihívókkal, a kínai autógyártókkal kell szembenézniük.- számolt be róla a CNBC

Kína uralja a brazil elektromosautó-piacot
2025 elején a kínai modellek az elektromos járművek brazíliai eladásainak több mint 80%-át adták – derül ki a Brazil Elektromos Jármű Szövetség adataiból. A legnagyobb márkák, mint a BYD és a Great Wall Motor, látványosan növekednek ebben a régióban. Valamint az is megállapítható, hogy Rio de Janeiro utcáin egyre több kínai autó fut. A brazil vámadatok szerint 2024-ben az ország 138 000 elektromos és hibrid járművet importált Kínából, ami majdnem 100 000-rel több, mint az előző évben.
A siker kulcsa: az alacsony ár és a gyors terjeszkedés
A kínai autók fő vonzereje az elérhető ár. A BYD Dolphin Surf, az egyik legnépszerűbb modell, körülbelül 119 900 realba (22 000 dollárba nagyjából 7,4 millió forintba) kerül – mintegy 7000 dollárral olcsóbb, mint a General Motors legkedvezőbb elektromos járműve Brazíliában.
A BYD a helyi gyártásra épít
A kínai BYD 2015-ben lépett be a brazil piacra, miután az ország eltörölte az elektromos járművekre kivetett 35%-os importvámot. Kezdetben elektromos buszokat gyártott, mára azonban Latin-Amerika egyik legnagyobb elektromos járműgyárát üzemelteti Bahia államban. A gyár a bezárt Ford-üzem helyén épült, 4,6 millió négyzetméteren. Évente akár 300 000 autó gyártására is képes lehet.
A Great Wall Motor is megérkezett
A BYD példáját követve a Great Wall Motor is megkezdte a gyártást Brazíliában. A vállalat São Paulo közelében működtet új üzemet, amelyet korábban a Mercedes-Benz használt.
Újra jönnek az importvámok
A brazil kormány 2024-ben újra bevezette az elektromos járművekre vonatkozó vámokat. A tervek szerint az adó fokozatosan emelkedik, és 2026-ra ismét eléri a 35%-ot.
Vizsgálat a BYD bahiai gyárában
A BYD-t vizsgálat alá vonták, miután sajtóhírek jelentek meg a bahiai gyárban dolgozó munkások rossz munkakörülményeiről. A vállalat közleményben reagált: kijelentette, hogy zéró toleranciát alkalmaz az emberi jogok megsértésével szemben, és megszakította a kapcsolatot az érintett alvállalkozóval.
Hosszú távú kínai stratégia
A viták ellenére a kínai autógyártók továbbra is hatalmas összegeket fektetnek be Brazíliában. Ez a megközelítés hosszú távú gondolkodást tükröz, és több feltörekvő gazdaságban – így Brazíliában is – átalakíthatja az autóipari versenyt.