Rendkívüli Hírek:

2024 február 25

A vörös-tengeri fennakadások várhatóan nem drágítják a személyautókat

Nem várható jelentősebb áremelkedés az új személyautók európai piacán a jemeni húszi lázadók támadásai okozta vörös-tengeri szállítási fennakadások miatt. Áll a Fitch Ratings Londonban bemutatott szektorelemzésében.

A nemzetközi hitelminősítő szerint semmiképpen sem valószínűsíthető az új autók árának olyan mértékű megugrása, mint amilyent a koronavírus-járvány után kialakult félvezetőhiány okozott Európában. A Fitch szakértői közölték: várakozásuk szerint a gyártók „lenyelik” a megnövekedett tengeri fuvarozási költségeket. Jóllehet a konténeres szállítási díjak januárban több mint kétszeresen haladták meg a novemberit. Így is 60 százalékkal elmaradnak a 2021-ben mért legutóbbi csúcstól. A logisztikai költségek emelkedését valószínűleg ellentételezi a nyersanyagárak csökkenése, ez korlátozza a gyártók haszonkulcsára gyakorolt hatást – áll a Fitch elemzésében.

A hitelminősítő szerint akár húsz nappal is megtoldhatja a gyártási menetrendeket a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra. Ez három naptól két hétig terjedő időtartamú leállásra kényszerít néhány európai gyártót. Az ebből eredő termeléskiesés elérheti a tízezer járművet; ennek legnagyobb része a Teslára jut.

A vörös-tengeri fennakadások várhatóan nem drágítják a személyautókat

A Fitch Ratings szerint azonban valószínűtlen, hogy mindez megszüntetné az új autók piacán kialakult túlkínálatot. Az európai gyártók raktárkészletei ugyanis 10-20 százalékkal növekedtek 2023-ban a beszállítói hálózatokban kialakult szűkös keresztmetszetek enyhülésének hatására. A raktárkészlet-helyzet javulása több mint elégséges az átmeneti termelési leállás áthidalására. Áll a Fitch Ratings szektorelemzésében.

A cég szerint az elektromos autók európai piacán lassíthatja ugyan az árak csökkenésének folyamatát az importjárművek – különösen a kínai gyártmányok, illetve a Sanghajban készülő Tesla-modellek – átmeneti hiánya. Ez a helyzet azonban valószínűleg rövid ideig tart, és nem befolyásolja az elektromos autók egyébként is csökkenő fogyasztói keresletét olyan európai piacokon, mint például Németország.

Borítókép forrása: Shutterstock