A Lilium, egykor milliárdokat érő „légi taxi” a csőd szélén
A Lilium német űrhajózási startupot a fizetésképtelenség fenyegeti, ha nem szerez sürgősségi finanszírozást Bajorország kormányától. A fizetésképtelenség drámai bukást jelentene egy olyan startup számára, amelyet Európa legjobb esélyének tartottak a „repülő autók” megvalósítására.
A Lilium egyike azon cégeknek, amelyek „eVTOL”, azaz elektromos függőlegesen fel- és leszálló járműveket fejlesztenek. Ezeket a járműveket az AamerikaivEgyesült Államokban, Európában és Ázsiában fejlesztik különféle startupok.
Ma azonban a Lilium bajban van. A vállalat kétségbeesetten próbál adófizetői forrásokat szerezni Németországban. Eddig sikertelenül.
Sürgősségi tőkeinjekció
A Lilium sürgősségi tőkeinjekcióról tárgyal mind a német szövetségi, mind a bajor tartományi kormánnyal. A cég 50 millió euró hitelt kért a szövetségi kormánytól. Kérését azonban a német törvényhozók elutasították.
A Lilium egy beadványban azt írta, hogy a német parlament költségvetési bizottsága elutasította a 100 millió eurós hitelhez kért 50 millió eurós állami garanciát, amit a KfW fejlesztési bank nyújtott volna. A Lilium „folytatja a tárgyalásokat a bajor állammal egy legalább 50 millió eurós garanciáról” – tette hozzá a vállalat.
Danijel Višević, a World Fund társalapítója elmondta, hogy bár érthető a Lilium támogatásának megtagadása, a politikusok tévesen úgy vélik, hogy a légi taxik „a milliomosok játéka,” ami túl rövidlátó. Višević szerint igazságtalan, hogy a Tesla, amely dollármilliárdokat égetett el, kaphatott amerikai kormányzati kölcsönt, míg a Lilium nem.
„Repülő autók”
A „repülő autók” kifejezés talán nem a legmegfelelőbb, mivel a Lilium egy függőlegesen fel- és leszálló repülőgépet próbált kifejleszteni, amely városok között szállíthatta volna az embereket a forgalom csökkentése érdekében. A vállalat eredetileg saját digitális „hailing” szolgáltatását akarta bevezetni, amely lehetővé tette volna a felhasználóknak, hogy kijelölt területekről rendeljenek fuvart.
A Lilium ezt követően úgy döntött, hogy megváltoztatja üzleti modelljét, és a teljes szolgáltatás helyett légitársaságokkal és repülőtér-üzemeltetőkkel partnerséget alakít ki, akik kiépítik a szükséges infrastruktúrát és szolgáltatási terméket.
A Lilium gépei 9 millió dollárba kerülhetnek, és volt egy hatszemélyes változat is fejlesztés alatt, amely körülbelül 7 millió dollárba került volna. A cég jelentős megállapodásokat kötött a Lufthansával és a szaúd-arábiai Saudia-val, valamint a párizsi Groupe ADP-vel is.
Felemelkedés és bukás
A Liliumot 2015-ben négy egyetemi hallgató alapította, és gyorsan Európa egyik legjobban finanszírozott légi taxis cégévé vált, több százmillió dollárt szerezve olyan befektetőktől, mint a Tencent, az Atomico és az Earlybird.
2021 szeptemberében a Lilium a Nasdaq-ra lépett egy SPAC Qell nevű társasággal való egyesüléssel, és fénykorában akár 3,3 milliárd dollárt is érhetett. Jelenleg részvényei 50 cent alá zuhantak, ami több mint 95%-os csökkenést jelent a tőzsdei debütálása óta.