2024 április 24

Mik a keresőoptimalizálás alapjai?

Függetlenül attól, hogy egyre többen hallották már a SEO mozaikszót, kevesen értik pontosan, hogy mi van a betűk mögött.

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weboldalak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítási folyamata. Az a törekvés, hogy egy adott kifejezés minél előrébb szerepeljen a kereső organikus, normál találatai között.

A SEO jelentősége 2023-ban

A SEOzseni szerint az online marketing szakemberek hozzávetőleg 61%-a gondolja úgy, hogy a keresőoptimalizálás az online siker kulcsa, ezért a modern vállalkozások marketingköltségvetésük átlagosan 41%-át erre fordítják. Röviden: egy megfelelő SEO-stratégia felvázolása nemcsak az online forgalmat, hanem a vállalkozás egészét is forradalmasíthatja.

Tekintettel a világ jelenlegi állapotára, az internethasználat olyan magas, mint még soha. A járvány miatt több online vásárlást végzünk, a szokásosnál is több filmet és televíziót nézünk, és elég sok Zoom-találkozón veszünk részt a mindennapjainkban. Sokkal hamarabb megyünk fel és nézünk véleményeket egy böngésző keresései között egy étteremről, minthogy megkérdeznénk a barátainkat.

A SEO alapvetően bizonyos minőségi, tartalmi elvek és technikai fejlesztések alkalmazása az online forgalom és a SERP-eken (keresőmotorok eredményoldalain) elért helyezések javítása érdekében. A mennyiség is nagy szerepet játszik. Több tartalom írása, több hivatkozás és kulcsszavak szélesebb körének használata nagyszerű módja annak, hogy idővel magasabb helyezést érjünk el – ezt hívják „skálázásnak”. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mik lehetnek a legfontosabb módszerek egy SEO stratégia kialakításában.

1. Kulcsszó szerinti célzás

A kulcsszavak olyan kifejezések, amelyekre gyakran keresnek a Google-on, a Bingen stb., és ezek kulcsfontosságú részét képezik webhelyünk rangsorolásának. Használjunk megfelelő mennyiségű kulcsszót a megfelelő helyen, és idővel látni fogjuk, hogy oldalaink feljebb kapaszkodnak a ranglistákon.

A kulcsszóstratégia sokat változott az évek során, korábban csak annyi volt a feladat, hogy minél több helyen rejtsük el a kulcsszavakat, de sok tartalom spammé vált, és a webhelyeket végül megbüntették a Google algoritmusai. Manapság kulcsszókutatást kell végeznie, kulcsszavak széles skáláját kell használnunk és természetesen be kell illesztenünk őket önállóan is értelmes szövegekbe. A Google napról napra okosabb lesz, ezért fontos ezen szabályok betartása.

2. Metaadatok

A metaadatokat szinte a kirakatnak tekinthetők. A metacím és a metaleírás az első, amit a felhasználó lát a SERP-ben, és ez befolyásolja, hogy kattint-e vagy sem.

Ezenkívül a Google úgynevezett „bejárókat” (képzeljünk el apró robotpókokat) használ a webhelyek átvizsgálására és a keresési lekérdezéseknek megfelelő információk összegyűjtésére. Ha kulcsszavakat veszünk fel a metaadatokba (beleértve a képcímkéket és a címsorcímkéket), a Google gyorsabban megértheti az oldal relevanciáját.

3. Visszamutató hivatkozások

Ahogy áttérünk a dolgok technikaibb oldalára, a SEO teljesítményének másik döntő tényezője a backlinkek megszerzése. Ilyenkor egy másik webhely hivatkozik a tiédre egy cikkben vagy blogbejegyzésben. Ez nemcsak az úgynevezett domain jogosultság megszerzését segíti elő, hanem közvetlenül növeli annak esélyét is, hogy az emberek átkattintsanak a webhelyére, ha az más megbízható domaineken is megjelenik.

Egy ilyen organikus link összejöhet egyszerűen sok jó tartalom írásával, minél jobb a munkánk, és minél jobban illeszkedik egy személy keresési szándékához, annál valószínűbb, hogy az iparágban mások is hivatkoznak webhelyünkre. Ezt az átfogó folyamatot linképítésnek nevezik, és bár egyszerűen felkereshetünk is más webhelyeket a hivatkozások kereskedelméhez – quid pro quo –, számos más tevékenység is felgyorsíthatja ezt a folyamatot:

  • Vendégblogolás
  • Beszámolók
  • Kérdések megválaszolása olyan webhelyeken, mint a Quora.
  • Megosztható tartalmak, például videók és infografikák létrehozása.
  • Iparági kapcsolatok használata és megosztás a közösségi oldalon (pl. LinkedIn).

Nyilván ilyen rövid írásban csak a felszínét karcoljuk a keresőoptimalizálás lényegének. A SEO egy olyan tudományág, amely napról napra bonyolultabbá és árnyaltabbá válik, ezért sok időt és energiát arra fordítanunk, hogy naprakészen maradjunk.