2024 november 17

Háború – Harc az orosz árnyékflotta ellen a Balti-tengeren

Dánia más országokkal együtt azt vizsgálja, hogyan lehetne megfékezni az orosz olajat szállító tankerek áthaladását a Balti-tengeren. 

. Lars Løkke Rasmussen dán külügyminiszter úgy nyilatkozott, hogy országa és a vele szövetséges államok csoportja vizsgálja az úgynevezett orosz árnyékflotta elleni intézkedéseket. Erre azért van szükség, mert a szankciók ellenére továbbra is exportálnák az oroszok az olajat a világ jelentős részére.

„Fontos, hogy minden új intézkedés gyakorlatba ültethető és jogilag tartható legyen” – hangsúlyozta a mérsékelt politikus, a királyság volt miniszterelnöke a Danwatch  című médiumnak

. Egyetértés van abban, hogy az árnyékflotta probléma, és nemzetközi megoldásokra van szükség. Løkke Rasmussen az „ Információ  ” című újságnak elmondta, hogy nagyon komolyan veszik a kihívásokat, és folyamatos, bizalmas párbeszédet folytatnak a Balti-tengerrel határos többi állammal.

Egy ilyen lépés súlyosan érintheti Oroszországot és konfrontációhoz vezethet a moszkvai vezetéssel  szemben. Oroszország olajexportjának mintegy harmada a Balti-tenger kapujaként szolgáló Dán-szoroson keresztül halad át. Ez a világ olajkészletének körülbelül 1,5 százalékaát jelenti. Az ellátás leállítására irányuló minden kísérlet ezért felemelné az olaj árát, és megterhelné a Kreml pénzügyeit.

Boszporusz modell?

Az orosz árnyékflotta hajói a Balti-tengerről Ázsiába igyekeznek olajat eladni. Az EU már korábban már nyomást gyakorolt ​​Dániára, hogy állítsa meg a hajókat az ország partjainál. Egyelőre azonban nincs megfelelő mód a hajók megállítására, amíg azok csak a nyílt vizeken haladnak át, és nem például egy dán kikötőben állnak meg.

„Amíg az egyes hajók nem veszélyesek, nincs sok tere bármit is tenni” – idézi a Danwatch Kristina Siig tengerjogi szakértőt, a Dél-Dániai Egyetemről. Az egyik lehetőség azonban az orosz hajók leállítására a biztosítási kötelezettségre hivatkozva lehet. Törökország már használ hasonló modellt a Boszporuszon .

A biztosítás nemzetközileg kötelező a kereskedelmi hajók számára ütközés, környezeti kár vagy támadás esetén. Ennek a biztosítási piacnak azonban legalább 90 százalékát az EU-ból vagy Nagy-Britanniából származó szolgáltatók fedezik – olyan államok, amelyek a szankciók miatt már nem biztosíthatják az orosz hajókat.

Megkérdőjelezhető orosz biztosítás

Az orosz hajók ezért gyakran olyan teherszállítók, amelyek nem G7-ből vagy EU-országokból érkeznek, és általában nem rendelkeznek szállítási biztosítással, vagy csak megkérdőjelezhető orosz biztosítási bizonyítvánnyal rendelkeznek.

Ez azonban önmagában nem biztos, hogy elég a dán hatóságok beavatkozásához – mondta Siig „Danwatch” tengerjogi szakértő. Az Északi- és a Balti-tenger közötti tranzitországként Dánia kötelezettséget vállalt arra, hogy a Dán-szoros egy részét nemzetközi vizként kezeli. Ezért a biztosításon kívül másról is szólnia kell a beavatkozásnak, például a természet- és környezet veszélyeztetéséről.

Leszámolás lesz a tengeren?

Hivatalos becslések szerint 2024 első negyedévében több mint 400 hajó tartozott az orosz árnyékflottához. A szállítás elsősorban az Egyesült Arab Emírségekben található hajózási társaságokon keresztül történik, a hajók többnyire Panama, Libéria és Gabon lobogója alatt közlekednek. Négy orosz tankhajóból három 15 évnél idősebb volt. A figyelem felkeltésének elkerülése érdekében a tankerek gyakran kikapcsolták az ütközést megakadályozó automata azonosító rendszert.

Az árnyékflotta elleni küzdelem mellett a Nyugat embargóval és olajár-sapkával  próbálja csökkenteni az orosz olajexportot. Az embargó tiltja az olaj Oroszországból az EU-ba tengeri úton történő vásárlását, behozatalát és szállítását.

Az orosz olaj hordónkénti 60 dolláros nemzetközi árplafonja azt hivatott megakadályozni, hogy az orosz nyersanyagok eladásából származó magas haszon tovább támogassa a háborút. Szakértők szerint az Oroszország elleni büntetőintézkedések bevezetésével az ország árnyékflottája is drámai mértékben megnőtt.

Szigorodhatnak az áthaladásának szabályok

Ha valóban szigorodnak az orosz hajók áthaladásának szabályai, még mindig nem világos, hogy ennek milyen következményei lesznek. Nyílt összetűzés alakulhat ki az európai hatóságok és az orosz hajók között a tengeren.