2025 február 21

Magyarország visszatér a tengerre – Épül a trieszti magyar kikötő

Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése, amely stratégiai szerepet kap a magyar áruexport hatékonyságának növelésében. A 650 méteres partszakasszal és logisztikai központtal rendelkező létesítmény 2028-ra készülhet el, lehetőséget biztosítva a hazai vállalatok számára a közvetlen tengeri szállításra és a globális piacok gyorsabb elérésére.

Több mint egy évszázad után ismét tengeri kijárathoz jut Magyarország: elindult a trieszti magyar kikötő építése, amely jelentős fordulópontot jelent a hazai export számára. A kormány döntése alapján megvalósuló beruházás célja, hogy csökkentse az ország külföldi kikötőktől való függőségét, és önálló, modern tengeri kereskedelmi kaput biztosítson a magyar vállalatok számára – jelentette be a projektet Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára jelentette be a csütörtöki építkezési bejáráson.

650 méteres partszakasz és egy új logisztikai központ épül

A magyar állam tulajdonában lévő, észak-olaszországi területen egy impozáns infrastrukturális fejlesztés zajlik. Első lépésként egy 250 méteres partfalszakasz épül meg, amelyet egy 50 ezer négyzetméteres feltöltéssel egészítenek ki a tengerben. A projekt második fázisában további 400 méterrel bővítik a partszakaszt, így összesen 650 méternyi kikötői kapacitással rendelkezik majd Magyarország az Adrián.

A kikötői beruházás nem csupán rakodási és áruszállítási lehetőségeket biztosít, hanem egy teljes körű logisztikai központ is épül a területen. A 30 hektáros fejlesztési területen olyan infrastrukturális létesítményeket alakítanak ki, amelyek lehetővé teszik a magyar exportáruk hatékony tárolását és kezelését.

A jelenlegi tervek szerint a trieszti magyar kikötő 2028-ra éri el teljes kapacitását, amikor már folyamatos áruforgalmat biztosít a magyar vállalatok számára.

A projekt célja a függetlenedés és hatékonyság

Magyarország jelenleg jelentős hátrányban van a tengeri kereskedelem terén, hiszen nincs saját kikötője, ezért más országok infrastruktúrájára kell támaszkodnia. Ez nemcsak a költségeket növeli, hanem a logisztikai folyamatokat is bonyolultabbá teszi.

Magyar Levente kiemelte, hogy a magyar export évente mintegy 60 ezer milliárd forintot tesz ki, és ennek jelentős része tengeri úton hagyja el az országot. Ha Magyarország nem rendelkezik saját tengeri kijárattal, akkor mindig más országok kikötőitől függ. A trieszti fejlesztéssel ezt a kiszolgáltatott helyzetet szeretnék megszüntetni.

„Magyarország a világ 34. legnagyobb exportőre, így elengedhetetlen, hogy saját tengeri kapacitással rendelkezzen. Egy saját kikötő hatékonyabb áruszállítást, nagyobb nemzetközi versenyképességet és több munkahelyet biztosít a magyar gazdaság számára.” – fogalmazott az államtitkár.

Fontos diplomáciai együttműködés az olasz kormánnyal

A magyar állam a trieszti kikötő fejlesztését szoros együttműködésben végzi az olasz kormánnyal. Magyar Levente kiemelte, hogy Edoardo Rixi olasz infrastrukturális és közlekedési miniszterhelyettessel folytatott tárgyalásai során végig támogatást kapott az olasz fél részéről.

Olaszország és Magyarország közös érdeke a hatékony áruforgalom biztosítása, ezért a trieszti fejlesztés az egész térség számára előnyös lehet.

Magyarország visszatér a tengeri kereskedelembe

A kikötőépítés nem csupán gazdasági, hanem szimbolikus jelentőséggel is bír. Magyarország az első világháború végén, 1918-ban veszítette el Fiume (Rijeka) kikötőjét, amikor a délszláv csapatok bevonultak, és az ország tengeri kijárat nélkül maradt.

Több mint 100 év elteltével a trieszti kikötő révén Magyarország ismét közvetlen kapcsolatot létesít a tengeri áruforgalommal. Saját infrastruktúráján keresztül szállíthatja exporttermékeit a világ minden tájára.

„Ez most megváltozik. Magyarország ismét rendelkezik tengeri kijárattal.” – fogalmazott Magyar Levente.

Mikor indul el a működés?

A trieszti magyar kikötő teljes üzemelése 2028-ra várható, de a fejlesztés bizonyos fázisai már előbb is működésbe léphetnek. A kikötő a tervek szerint modern logisztikai szolgáltatásokat és gyors áruforgalmat biztosít majd a magyar vállalatok számára. A trieszti magyar kikötő építése történelmi mérföldkő Magyarország gazdaságában. A beruházás nem csupán a magyar export lehetőségeit növeli, hanem stratégiai függetlenséget is biztosít a nemzetközi kereskedelemben.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: Shutterstock