Nagy a pánik a német szélerőműveseknél az engedélyek miatt
A német szélerőmű-bővítés váratlan akadállyal néz szembe: az építőknek engedélyekre van szükségük a nehézturbinák szállításához az ország útjain. A tapasztalatok szerint hónapokig várnak ezek megszerzésére.
Deficit jöhet létre
A több mint 15 000 jóváhagyási kérelem hátraléka miatt a vállalatok azt mondják, hogy projektjeik jelentősen késnek. Az acéltornyok generátorainak és pengéinek elhúzódó raktározási költségei már-már a milliós számokat súrolják. „Feltételezve, hogy semmi sem változik, az év végére ebből 115 millió eurós deficit jöhet létre”. Ezt mondta Felix Rehwald, az Enercon szélturbina-gyártó szóvivője a Reutersnek.
A nehéz terhek hidakon és autópályákon áthajtásához szállítási engedélyek szükségesek. Előfordul, hogy az építményeket, az útjelző táblákat szét kell szerelni. Egyes rakományokhoz rendőri kíséretre van szükség, míg másokat csak éjszaka lehet kiküldeni. „Jelenleg ez az egyik legsürgetőbb kihívás számunkra és versenytársaink számára” – tette hozzá Rehwald. Az engedélyek megszerzésének késedelme napi több ezer eurójába került a cégnek.
Németország arra törekszik, hogy 2030-ra az elektromos áram 80 százalékát megújuló forrásokból nyerje ki, ebből 115 gigawattot szárazföldi szélenergiából, viszont a szállítási engedélyek hiánya ezt a célt veszélyezteti.
Globális vezető a Nordex
A szélturbinák gyártásában globális vezető Nordex a Reutersnek azt mondta, hogy teherautói számára túlságosan szűkösek a parkolóhelyek, és az engedélyek költsége közel a tízszeresére nőtt, a szóvivő pedig „masszív késésekről és jelentős költségekről” beszélt. Az egyes engedélyek feldolgozása Németországban három hónapig tart, míg Hollandiában átlagosan két-három hetet, Dániában pedig körülbelül 10 napot vesz igénybe – ismertette a Reuters.
Az ilyen nagy szállítások teljes flottája speciálisan képzett sofőrök és pilótákból áll Dániában, ahol rohamosan felgyorsultak a folyamatok, mivel a hatóságok már nem igényelnek rendőri kíséretet minden egyes szállításhoz – mondta Morten Arnskov Boejesen, a Dán Ipari Szövetség vezető tanácsadója. A Dán Közúti Igazgatóság 2021 októberében vette át ezt a felelősséget a rendőrségtől, és úgy tűnik, az iparág és a hatóság is elégedett a folyamat lebonyolításával – mondta Soren Andersen, a Dán Közúti Igazgatóság területi vezetője. „Határozottan egyszerűbb Dániában; egy hét alatt meg lehet kapni az engedélyt… erről itt csak álmodozhatunk” – tette hozzá Westphal.