2025 február 10

Horror jegyárak, reklámok aranyárban és 262 millió néző – A Super Bowl gazdasági birodalma

A legolcsóbb jegy több mint 3000 dollár, egy félperces reklám 7 millióba kerül, és több pénz forog kockán, mint sok ország éves GDP-je. Az amerikaiak 17,3 milliárd dollárt költenek el egy estén. A Super Bowl nemcsak a pályán dől el – a valódi verseny a pénzügyi háttérben zajlik. Nézzük, hogyan pörögnek a dollármilliók Amerika legnézettebb sporteseménye körül!

Vasárnap rendezik az 59. Super Bowl döntőt New Orleans-ban, ahol a Kansas City Chiefs csapata fog Philadelphiával játszani. Fotó: Shutterstock

Vasárnap rendezik New Orleans Superdome sportarénájában az idei év legnagyobb sporteseményét, amikor is százmilliók tapadnak a képernyőkre. A Super Bowl nemcsak egy sportesemény, hanem az év egyik legnagyobb üzleti és gazdasági show-ja. Brutális jegyárak, őrületes reklámköltségek és elképesztő fogadási összegek forognak ezen a napon. Ráadásul úgy tűnik az idei mérkőzés is rekordnézettségű lesz.

Az előzetes várakozások szerint közel 120 millió néző követi majd televízión keresztül a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles összecsapását, míg a helyszínen, a New Orleans-i Caesars Superdome arénában 69 703 fizető néző figyelheti a mérkőzést. Az eddigi rekord a tavalyi év döntője volt minden idők legnagyobb nézettségével. Közel 262 millió ember kapcsolódott be valamilyen módon a közvetítésbe, ezzel a legnézettebb amerikai sportesemény lett.

Egyébként minden idők legnézettebb amerikai televíziós közvetítéseinek tízes listáján kilencet a futballdöntő foglal el. Az első helyen több mint ötven éve az 1969-es Holdra szállás élő közvetítése áll.

A Super Bowl számokban

  • A legolcsóbb jegy ára a másodlagos piacon (kb. 1,2 millió forint): 3 125 dollár:
  • A legdrágább jegy ára (kb. 8,2 millió forint): 20 850 dollár
  • A Vince Lombardi-trófea értéke, amelyet a győztes csapat kap: 50 000 dollár:
  • A televíziós reklám ára, egy 30 másodperces spotért 7 millió dollárt kell fizetni: 233 333 dollár/másodperc:
  • A teljes fogyasztás az esemény kapcsán, amely tartalmazza a mezeket, kiegészítőket és a vendéglátás kiadásait: 17,3 milliárd dollár:

A Half Time Show és fellépői

A Super Bowl nemcsak egy sportmérkőzésé vált az elmúlt harminc évben. A rendezvény egyben társadalmi és kulturális esemény is egyben. A finálé szünetében tartják a Half Time show-t, amelyet az amerikai lakosságnak több mint a harminc százaléka nézett. Hogy miért? Mert a félidőben elképesztő zenei és látványos előadást láthatnak a nézők. A világ leghíresebb művészeinek gigaprodukciói évről évre felülmúlják egymást. Ezen az eseményen résztvenni a művészeknek is presztízs, aki itt fellép az tényleg a legnagyobbak között van.

A sztárok előadása a Super Bowl után is hónapokig beszédtéma. Michael Jackson 1993-as fellépését például 133 millióan nézték.

Rihanna két évvel ezelőtti piros ruhás szettje még minket magyarokat is érintett, mert a hosszú extravagáns kesztyűjét a magyar Pécsi kesztyű készítette. De sokan emlékeznek Madonna ikonikus csókjelentére 2012-ből, és Lady Gaga 2017-es látványos égből érkezésére is. Jennifer Lopez és Shakira öt évvel ezelőtti duettje pedig elképesztően nagy sikert aratott. Bruce Springsteen 2009-ben a Glory Days dallal pedig óriási hangulatot hozott a nézőtéren.

Idén Kendrick Lamar lép fel. A húsz perces műsorának költségvetése tíz és húsz millió dollár között van.

A mérkőzés, ahol az amerikai elnök is megszólalhat

A Super Bowl hagyományosan lehetőséget biztosít az Egyesült Államok elnökének, hogy interjút adjon az adott év közvetítéséért felelős országos televíziócsatornának, amely idén a Fox. Ezúttal Donald Trump él a lehetőséggel. Trump emellett történelmet írhat azzal, hogy személyesen is megnézi a döntőt. Így ő lehet az első hivatalban lévő amerikai elnök, aki a helyszínen tekinti meg a Super Bowlt.

A város már hetek óta készül az elnök látogatására, így reptér és a belváros fölött drónok figyelnek majd mindent, ami gyanús lehet. A stadiont több, mint száz bombakereső kutyával vizsgálják át. Superdome-ban egy óriási röntgenkészülék is lesz, amelyen az áthaladókat ellenőrzik. Az oda vezető utakat pedig Bearcat páncélozott járművekkel torlaszolják majd el – jelent meg részletek az előkészületről a Daily Mail oldalán

A Vince Lombardi trófeát 1967-ben tervezte Super Bowl számára a Tiffany. Fotó Wikipédia

Az 59. Super Bowl helyszíne New Orleans

New Orleans nyolcadik alkalommal ad otthont a Super Bowlnak, ezzel Miami mellett a legtöbb rendező városok között szerepel. A mérkőzés körüli turizmus hatalmas bevételt generál, előzetes becslések szerint a város 500 millió dollárt meghaladó gazdasági előnyt könyvelhet el. Az eseményt megelőző napokban 125 ezer látogatót várnak a városba.

A fogadásra is elképesztően nagy összeget költenek a rajongók. Az Amerikai Szerencsejáték Szövetség (AGA) előrejelzései szerint az idei mérkőzésre rekordösszegben, 1,39 milliárd dollár értékű fogadásokat kötnek. Tavalyi évben 1,25 milliárd volt a fogadási összeg. A fogadások középpontjában az áll, hogy a Kansas City Chiefs sorozatban harmadik alkalommal is bajnok lesz-e.

A Super Bowl és fogyasztás

Az eseményhez kapcsolódóan amerikai háztartások milliói szerveznek összejöveteleket. Az amerikai Kiskereskedelmi Szövetség becslése szerint a lakosság összes költése 18,6 milliárd dollárt érhet el. A legnépszerűbb italok a sör és az üdítők, míg az ételek között a pizza, chips, guacamole és sült csirkeszárny vezet.

A National Chicken Council becslése szerint a Super Bowl idején 1,47 milliárd csirkeszárnyat fogyasztanak el az amerikaiak, ami 1,5 százalékkal több az előző évhez képest.

Az esemény nemcsak a sport és gazdaság terén kiemelkedő, hanem a munkavállalói szokásokra is hatással van. A mérkőzést követő napon várhatóan 22,6 millió amerikai vesz ki szabadságot.

A legviccesebb Superbowl reklámok ITT nézhetők meg.

Címlapkép forrása: Shutterstock

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!