Javultak a turisztikai cégek várakozásai
Javultak a turisztikai cégek várakozásai áprilisban az egy évvel korábbihoz képest. Közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a GKI Gazdaságkutató közreműködésével végzett legfrissebb felmérése alapján az MTI-vel.
A turizmus konjunktúra index (tki) áprilisban plusz 5 ponton állt, az ágazat szereplői helyzetüket pozitívnak érzékelték. Az index legutóbb 2022 júniusában állt ennél magasabb szinten. A kti értéke 7 ponttal nőtt az év negyedik hónapjában, és 3 ponttal haladta meg az egy évvel ezelőtti értékét. A szálláshely-szolgáltatásban és a vendéglátásban a márciusi visszaesést dolgozta le az index. Az egyéb turisztikai szektorban is emelkedett, március után immár második hónapja – közölték.
Az alszektorok közül az egyéb turisztikai szektor indexe javult jelentősen éves összehasonlításban. A vendéglátásé megegyezik a tavalyival, a szálláshely-szolgáltatásé pedig kissé alacsonyabb. Az elmúlt három hónapban nem változott a kereslet a turisztikai ágazatban a munkaerő iránt az előző év azonos időszakához képest. A következő három hónapra vonatkozóan plusz 12 pontot mértek, mely azt jelenti, hogy a cégek dinamikusan bővítik állományukat. Az üzleti tevékenység eredményének indexe az elmúlt negyedévben magas szinten hullámzott. A cégek képesek alkalmazkodni a bevételüket, illetve a költségeiket érintő változásokhoz.
Márciushoz képest a szálláshely-szolgáltatásban 5 ponttal plusz 26 pontra csökkent, míg a vendéglátásban 6 ponttal plusz 20 pontra nőtt, az egyéb turisztikai szektorban 19 ponttal plusz 26 pontra nőtt az eredményességi index. A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 64 százaléka növekedést, 29 százalékuk stagnálást, alig 7 százalékuk pedig visszaesést vár a vendégéjszakák számában.
A vendéglátásban működők közül 39 százalék vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 53 százalék stagnálást, 8 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 47 százaléka várja az ügyfélforgalom növekedését az előző év azonos időszakához képest, 44 százalékuk stagnálást prognosztizál, míg visszaesést 9 százalék vár.
Képek forrása: Shutterstock