2024 február 29

Az eltérő összetétel más minőséget is jelent?

Az FM vizsgálata alapján létezik a kettős minőség

A Földművelésügyi Minisztérium tájékoztatása szerint a „nyári termékeknél” is tetten érhető a kettős minőség.

Ezt igazolta ugyanis a most lezárult, jellegzetes nyári termékeket összehasonlító vizsgálat, amelyet Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter rendelt el azért, hogy kiderítse: a magyar és a nyugat-európai piacokon azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszerlánc-termékeket forgalmaznak-e.

Az ÉFOSZ szerint a termékstratégiák törvényesek 

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének tájékoztatása szerint az általuk képviselt álláspont az, hogy a felelősen működő gyártók által jelenleg alkalmazott termékstratégiák megfelelnek a jogszabályoknak, az etikai normáknak és a piaci működés törvényszerűségeinek.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Az azonos márkanevű termékekben mégis fellelt különbségek okát meg kell találni, lehetőséget kell adni az élelmiszerek előállítói számára az eltérések tisztázására. Az ÉFOSZ üdvözli az Európai Bizottság elkötelezettségét az ügy elfogulatlan vizsgálata iránt, amelyet három hete az unió legutóbbi agrárminiszteri tanácsülésén ismertettek.

Új vizsgálati módszert dolgoznak ki

A szervezet szerint a probléme feltárásához harmonizált uniós vizsgálati módszer megalkotására van szükség. Ezt a protokollt az EU illetékes szervezetei – az összes érintett, így a gyártók képviselőinek részvételével – az ősz folyamán kidolgozzák.

Ennek során ki kell térni a minőség fogalmának meghatározására, a tagállami jogszabályok, a kulturális és ízlésbeli különbségek és az eltérő jogalkalmazás hatásának elemzésére – áll a közleményben.

A jogi és etikai korlátok is fontosak

Az ÉFOSZ jelzi: figyelemmel kell lenni a vásárlóerő választékra gyakorolt befolyására és a marketing módszerek alkalmazásának jogi és etikai korlátaira. Ezt követően lehet hitelt érdemlően megállapítani, hogy felmerülhet-e bármiféle kifogás a gyártók jelenleg alkalmazott piaci stratégiájával szemben.

Az elfogulatlan és transzparens uniós megközelítés annál is inkább szükséges, mert az esetek jelentős részében egyértelműen megalapozatlan, hitelrontó kommunikáció súlyos gazdasági következményekkel járhat a Magyarországon, magyar alapanyagot feldolgozó és több-tízezer magyar munkavállalót foglalkoztató vállalkozások számára is – olvasható a közleményben.