
Zuhanás az autópiacon – Drámai visszaesést jelentett a Stellantis világszerte
Jelentősen visszaestek a Stellantis globális eladásai 2025 első negyedévében: a világ negyedik legnagyobb autógyártója 9 százalékkal kevesebb járművet értékesített, mint egy évvel korábban. Az európai és észak-amerikai kereslet gyengül, miközben a kínai versenytársak és a politikai bizonytalanság is szorítja a piacot.
Nem indul fényesen az év a Stellantis számára. A világ egyik legnagyobb autógyártója világszerte visszaeső eladásokkal zárta az első negyedévet. Európától Észak-Amerikáig csökken a kereslet. Egyedül Dél-Amerika tudott növekedni – számolt be az autócsoport első negyedéves eladásairól a Reuters.
A világ negyedik legnagyobb autógyártója szerint az első negyedéves visszaesés elsősorban az észak-amerikai termelés csökkenése okozza, amely a januárban meghosszabbodott ünnepi leállások, valamint a termékváltások és az alacsonyabb kisteherautó-eladások miatt következett be.
Minden kontinensen visszaesés – kivéve Dél-Amerikát
A Stellantis 2025 első három hónapjában 1,2 millió járművet adott el, ami éves összevetésben 9 százalékos csökkenést jelent.
-
Európában 8 százalékos visszaesést regisztráltak (568 ezer eladás),
-
Észak-Amerikában 20 százalékkal csökkent az értékesítés (325 ezer jármű),
-
Kínában, Indiában és az ázsiai–csendes-óceáni térségben szintén 20%-os zuhanás történt (mindössze 12 ezer jármű),
-
A Közel-Keleten és Afrikában 15 százalékos visszaesésről számoltak be (100 ezer jármű).
Egyetlen régió mutatott növekedést, mégpedig Dél-Amerika, ahol 19 százalékkal több gépjárművet értékesítettek. Összesen 211 ezer autó volt az első negyedéves eladás.
Gyenge kereslet, politikai kockázatok, kínai konkurencia
A Stellantis – ahogy sok más autógyártó is – egyre komolyabb nyomás alá kerül a globális piacon:
-
Az elektromos autók iránti kereslet visszafogott,
-
A kínai márkák rendkívül agresszív árpolitikája fokozza a versenyt,
-
És a politikai bizonytalanság (pl. vámintézkedések, gazdasági háborúk) is befolyásolja az eladásokat.
A vállalat már a 2024 utolsó negyedévében is 9 százalékos visszaesést jelentett, így a tendencia egyelőre nem látszik megtörni.
A Stellantis portfóliójába tartozó márkák:
-
FIAT, Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, DS Automobiles, Abarth, Ram és Vauxhall.
Ezek közül több márkát is érzékenyen érint a gyenge európai kereslet és az elektromos modellek iránti bizonytalan érdeklődés.
A Stellantis helyzete jól mutatja, hogy az autóipar globális átrendeződés előtt áll. A klasszikus márkák visszaesést mutatnak, miközben új piacokra kellene betörniük, hogy ellensúlyozzák a nyugati visszaesést. Kérdés, hogy a vállalat képes lesz-e alkalmazkodni a dinamikusan változó környezethez.
Címlapkép forrása: Stellantis