2025 április 24

Tényleg évente kötelező lesz a műszaki a 10 éves autókra? – Durva EU-s szigorítás jöhet, amely sok autóst érinthet

Évente műszakira kell vinni a 10 évnél idősebb autókat? Az Európai Unió olyan szigorítást készít elő, amely milliókat érinthet. A 10 évnél öregebb autókra kötelezővé teszik az évenkénti vizsgáztatást. A cél a közlekedésbiztonság növelése, a levegő szennyezés csökkentése. A változás komoly pluszterheket is hozhat a magyar autósokra. Mutatjuk a tervezetet.

A tíz évnél idősebb autókra évenkénti kötelező vizsgáztatási szabályt készít elő az EU. Forrás: Unsplash

Évente kötelező műszaki vizsga jöhet a 10 évnél idősebb autókra, komoly szigorítás készül Brüsszelben

Teljes fordulat jöhet az EU műszaki vizsgarendszerében. A tíz évnél idősebb autók és motorok évente kötelező vizsgára járhatnak. Az új szabálycsomag célja a közlekedésbiztonság növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a kilométeróra-manipulációk visszaszorítása – jelent meg az Európai Bizottság új javaslata idősebb gépjárművekkel kapcsolatosan.

Az bizottság új javaslata alapjaiban alakíthatja át a járművek műszaki vizsgáztatásának rendszerét. A legfontosabb változás, hogy a jelenlegi, kétévente esedékes vizsgáztatás helyett a tíz évnél idősebb járműveknek évente kellene megjelenniük a vizsgaállomásokon.

Miért most, miért ilyen szigorúan?

A Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb eséllyel vesznek részt balesetekben, és jelentősen szennyezik a levegőt. A tervezet szerint a 2026 és 2050 közötti időszakban a módosítások akár 7000 életet is megmenthetnek, és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg.

Emellett az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását is kötelezően mérnék a vizsgák során – különösen a dízelmotoros autók esetében. A cél: hatékonyabb fellépés a légszennyezés ellen.

Digitális újításként jön az EU-s vizsganyilvántartás

A javaslatcsomag másik nagy újítása a digitalizáció. A műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek elektronikus formátumot kapnak. Az országos adatbázisban rögzítenék a kilométeróra-állásokat minden szervizelésnél. És ami a legfontosabb, hogy ezek az adatok uniós szinten átjárhatók lennének, ezzel jelentősen csökkenthetők a visszaélések száma.

Ez különösen fontos a határokon átnyúló használtjármű-kereskedelem szempontjából, ahol a kilométeróra-manipuláció komoly problémát jelent.

Elektromos autók és motorkerékpárok sem maradnak ki

Az új szabályozás a jövő járműveire is fókuszál. Az elektromos autókra szabott műszaki vizsgálati eljárásokat vezetnének be, például a szoftverek és biztonsági rendszerek ellenőrzését. A 125 cm³ feletti motorok esetében pedig szintén kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsga.

Mit jelent ez a járműtulajdonosok számára?

A változások még nem léptek életbe. A jogszabálycsomag javaslata az Európai Parlament és a Tanács előtt van. A végleges elfogadást követően az Európai Bizottság részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoz majd. Új szabályokat a digitális dokumentumok és kezelésre, az adatmegosztásra és az új tesztelési eljárások technikai részleteire vonatkozóan. Amennyiben elfogadják, néhány éven belül minden tagállamnak alkalmazkodnia kell az új szabályrendszerhez.

A változásokat Aposztolosz Cicikosztasz, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos is üdvözölte.

Az EU elkötelezett abban, hogy 2030-ig felére csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A mostani javaslatcsomag fontos lépés abba az irányba, hogy utaink biztonságosabbá, levegőnk tisztábbá váljon, és az állampolgárok élete könnyebbé váljon”– fogalmazta a biztos.

A cél világos, biztonságosabb utak, tisztább levegő és átláthatóbb járműnyilvántartás. De az is biztos, hogy a változások sok autós életét átrendezhetik, főleg azokét, akik régebbi járművet használnak napi szinten.

Címlapkép forrása: Unsplash