Lassan lábadozik a régiós autópiac
2021 első négy hónapjában 3,42 millió új személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, amely érték 24 százalékkal marad el a koronavírus időszakát megelőző év, 2019 hasonló időszakában mért 4,48 milliótól. A magyar újautópiacon az idei első négy hónapban eladott 42 700 jármű ugyanakkor mindössze 9 százalékkal kevesebb, mint a 2019 januártól áprilisig értékesített 46 800 személyautó.
A kelet-közép-európai régióban a magyar autópiac tudott legközelebb kerülni a 2019-es szinthez, ebben a körben Románia elmaradása a legjelentősebb, 38 százalékos. Tavaly óta csaknem minden országban korrigált a piac, kivéve a tovább eső román, illetve az előző évi szinten maradó szlovák autópiacokat. Tavalyhoz képest a legnagyobb növekedést a szerb (+47%) és a horvát piac (+31%) tudta felmutatni.
Európai uniós kitekintésben is kiemelkedően jónak számítanak az első négy hónapra vonatkozó magyar autópiaci adatok. Ennél kedvezőbb arányban csupán három uniós ország, Svédország (+8%), Finnország (-5%) és Észtország (-7%) autópiaca tudta megközelíteni a két évvel ezelőtti szintet az európai autógyártók szakmai képviselete, az ACEA által közölt adatok szerint.A négy legnagyobb uniós autópiac közül a spanyol van a legnagyobb, 39 százalékos elmaradásban a járvány előtti időszakhoz képest. Az eladások Németországban 26, Franciaországban 21, míg Olaszországban 17 százalékkal vannak elmaradva a 2019 év eleji mértéktől.
„A piacok eltérő alakulását számos tényező együttesen befolyásolta a gazdaság általános helyzetétől kezdve a kormányzat konkrét korlátozó intézkedésein keresztül a lakosság és a vállalatok körében kiváltott reakciókig – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója – Bár mind az első, mind a második-harmadik hullámban a korlátozások bevezetése gyakorlatilag egy időben történt, azok szigorúsága országról országra jelentősen változott. Az adatok tükrében a magyar piac a járvány időszakát relatíve hatékonyan volt képes kezelni: a pandémia kitörését követő teljes zárás során relatíve keveset esett vissza, és a harmadik hullám időszakában is fenn tudott tartani egy viszonylag aktív forgalmat.”
A JóAutók.hu becslése szerint Magyarországon az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma a teljes idei évben várhatóan újból meghaladja majd a 140 ezret, ami a 2020-as 128 ezerhez képest 10 százalékos növekedést jelent. A 2019-es 158 ezerhez képest azonban éves szinten továbbra is 10-12 százalékos elmaradás valószínűsíthető.