2024 július 27

A fiatalok nagy része megkeresi a fesztiválra valót

Jegyet zsebpénzből?

A fesztiválok egyre nagyobb számú fiatal tömegeket vonzanak, a jegyárak és az ottani fogyasztás költségei viszont jóval túlmutatnak a zsebpénz kategórián.

A legnépszerűbb magyarországi fesztiválok között a Balaton Soundra egy napijegy 17-20 ezer forintba került, az idei Szigetre pedig 21 ezer forintos napijeggyel juthatunk be.

Ha több napig szeretnénk szórakozni, a bérletkonstrukciók választásával 5-7 napnyi fesztiválozásért hozzávetőlegesen 50-120 ezer forintot kell fizetni, az összköltség tehát egy nyaralás költségkeretén is túlcsordulhat.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Nem minden szülő engedheti meg

Sok szülőnek nem fér bele a költségvetésébe, hogy gyermeke fesztiválozását is finanszírozza, így a fiatalok jelentős része saját maga teremti elő a szórakozásához szükséges anyagiakat, vagy azok egy részét.

„A szabadságok, illetve nyári szünet alatt gyakorta előfordul, hogy korlátlanabbul költünk, nem akarunk a pénzszámolgatással limiteket állítani a kikapcsolódásunknak. Ugyanakkor a szabadabb költések hátulütőire is érdemes felkészülnünk, és felkészíteni a fiatalokat is, hogyan osszák be az adott programra kapott keretösszegüket, hogyan használják a bankkártyájukat, vagy épp mit tegyenek, ha elveszítik azt” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.

„A pénzügyi tudatosság kultúráját saját magunk építjük, az ismereteket pedig a mindennapi szituációkban tudjuk jól átadni. Még vannak fehér foltok, de a fiatal társadalom pénzügyi ébersége folyamatosan fejlődik” – tette hozzá.

Tudatos jövőépítés

Az Y és Z generációhoz tartozó fiatalok ugyan jelentős összegeket költenek fesztiválokra és szórakozásra, mégis tudatosak a jövőépítés tekintetében. A pénzügyi neveltetéstől és anyagi háttértől függően különböző mértékben gyűjtenek és takarékoskodnak előre.  

A HR Portál cikke szerint például a diákmunkát vállaló fiatalok száma az elmúlt tíz évben megduplázódott. A megkérdezett diákok közel 60 százaléka a karrierje elindítása, a tapasztalat szerzés miatt tartja fontosnak a munkát, 16 százalékukat pedig a zsebpénz motiválja.

A K&H pályakezdők jóléti indexéből az is kiderül, hogy a kutatásban résztvevő fiatalok 37 százaléka rendelkezik valamilyen megtakarítással. A hónap végén megmaradt pénzt 19 százalékuk teszi félre, míg 29 százalékuk csak alkalmanként takarít meg. 

A fesztiválok idején érdemes még tudatosabban figyelnünk megtakarításunkra, hiszen a felhőtlen nyári kikapcsolódás közben sokan nemcsak az időérzéküket vesztik el, hanem a pénztárcájuk forgalma fölötti kontrollt is.

Top 3 pénzügyi kérdés fesztivál előtt

Mivel tudsz fizetni? – A legnagyobb hazai fesztiválok többsége mára készpénzmentessé vált. Két fizetési opcióból választhatunk: PayPass-os bankkártyával vagy a helyszínen váltott fesztiválkártyával lehet fizetni. Tartsd szem előtt, hogy ebben a formában sokkal bátrabban költekezünk! A Portfolio.hu szerint a fesztiválokon akár 10-30 százalékkal többet hagynak a látogatók, mintha készpénzzel fizetnének.

Hova fordulj, ha elveszted a bankkártyád, fesztiválkártyád? – A FestiPay mobil alkalmazáson le tudod tiltani az elveszett kártyát, majd a helyszínen lévő HelpDesk ponton tudnak neked segíteni az egyenleg másik kártyára való átvezetésében.

Mi lesz a megmaradt feltöltéssel? – A fesztiválkártyán megmaradt összeget a fesztivál ideje alatt, de legkésőbb annak utolsó napján zárásig lehet visszaváltani készpénzre.

A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőről

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte.

A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2017-ben immár 6817 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 30.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett.

A K&H Csoport a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak.