2024 október 04

A gazdaság fájdalma számokban

A Nomura legfrissebb becslései szerint az elmúlt hónap óta, teljes vagy részleges lezárásokat hajtottak végre körülbelül 23 városban. Ezeken a lezárt területeken összesen 193 millió lakos tartózkodik, és 3,6 trillió dollárral járulnak hozzá az ország GDP-jéhez. Ez az érték az ország gazdaságának 22 százalékát teszi ki. A kisebb vállalkozásoktól a nagy vállalatokig mindenki megérzi a lezárások és korlátozások hatását. Egyetlen fertőzés miatt akár egész bevásárlóközpontokat zárhatnak le. Múlt hét csütörtökig legalább 40 kínai vállalat kénytelen volt felfüggeszteni működését Sanghajban és más régiókban. Nem csak a lezárt területeken van gond. A hatás kiterjed a többi régióra is, az ellátási láncok zavarai erős félelmet táplálnak a piacokon. Több, mint 90 tajvani vállalat számolt be arról, hogy Sanghajban és a szomszédos Kunshan városban végzett tevékenységüket érintették a lezárások. A hatások tovagyűrűzését a Világbank-csoport is elismerte. Kijelentették, hogy a kínai covid-zéró politika folytatása az omikron variánssal szemben árt a kínai gazdasági tevékenységnek, és negatív tovagyűrűző hatásokkal jár a régió többi részére. Ezen felül figyelmeztettek a stratégia folytatásának következményeire. A Világbank kedden változtatott a kínai gazdaság fejlődésének előrejelzésein. A tavalyi 8,1 százalékról 5,0 százalékra csökkentették a becslést.

(www.shutterstock.com)

Lehetne ennél rosszabb?

A lezárások akkor jöttek, amikor a gazdaság alapból nem volt jó formában. A szolgálatásokat és a feldolgozóipart az elmúlt hónapban nagy csapás érte. A szolgáltatások Caixin PMI indexe 2020 februárja óta a legélesebb csökkenést jegyezte fel. Utoljára akkor zuhant ekkorát amikor a járvány kitört Wuhanban. Az áprilisi adatok még rosszabbak lehetnek, figyelmeztettek a közgazdászok, mivel a lezárások továbbra is károsítják a belföldi keresletet. A Goldman Sachs múlt héten fenntartotta 2022-es kínai gazdaság 4,5 százalékos növekedési előrejelzését, amely egy teljes ponttal a hivatalos növekedési cél alatt van.

Sanghaj a világ legnagyobb konténerkikötőjével rendelkezik, így a jelenlegi helyzet a szállítási késedelmek romlását okozta, nagyobb nyomást gyakorolva a globális ellátási láncokra. Jelenleg további áremelkedéssel számolhatunk.

(www.shutterstock.com)

Nagyon valószínű, hogy a jelenlegi kínai járvány súlyossága miatt az elektronikai és autóipari ellátási láncok jelentős zavarokat fognak tapasztalni a beszállítók leállása miatt az elkövetkező 7-10 napban,” jelentette ki Julie Gerdeman, az Everstream ellátási lánc elemző cég vezérigazgatója.

Forrás: edition.cnn.com

Címlapkép: Shutterstock