Padlógázzal száguld előre a Rivian
Megállás nélkül száguld a Rivian, hétfőn újabb 15 százalékkal erősödött az EV startup árfolyama. Ezzel immáron a harmadik legértékesebb autógyártóvá vált a Rivian.
A Rivian csütörtökön lépett tőzsdére 78 dolláros árfolyam mellett, a hetet közel 130 dolláron zárta a részvény. Hétfőn 14.94 százalékos erősödést követően 149.36 dolláron zárta a napot a papír. Egyelőre padlógázzal száguld tovább a Rivian, 146.6 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett immáron a harmadik legértékesebb autógyártóvá vált az EV startup.
A Rivian rallyja elképesztő, jelenleg csak tippelgetni lehet meddig emelkedhet a részvény árfolyama.
A hétfői mozgás piaci kapitalizáció tekintetében egy 15 milliárd dolláros növekedést jelent, ami több mint olyan EV startupok együttes értéke, mint a Fisker, a Lordstown Motor, a Nikola és a Workhorse.
A Rivian értékeltsége jelenleg meghaladja a 146 milliárd dollárt. A legértékesebb autógyártó a Tesla, több mint 1 billió dolláros piaci kapitalizációval. Második helyen a Toyota Motor áll 300 millió dolláros market cappel, a negyedik helyen álló Volkswagen értékeltsége 139 milliárd dollár. A Ford Motor és a General Motors együttes értéke durván 170 milliárd dollár. Elgondolkodtató, hogy miért ér ennyivel többet egy olyan startup, aminek gyakorlatilag még alig van értékesítése, és nincs gyártási tapasztalata sem, olyan vállalatoktól, amik több évtizedes múlttal rendelkeznek és évente több millió autót adnak el. Úgy tűnik, hogy a befektetőket egyelőre nem zavarja, hogy magas értékeltségen forog a papír.
Az elmúlt időszakban újra felerősödött az EV részvények iránti mánia, óriási rallyt láthattunk például a Lucid árfolyamában. Az EV szektor térhódítása elkerülhetetlennek látszik, minden jel arra mutat, hogy változás előtt áll az autóipar. Globálisan is egyre népszerűvé válnak az elektromos vagy hibrid hajtással szerelt járművek és jelenleg úgy fest, hogy ez a tendencia folytatódhat a jövőben.
Kifejezetten jól alakult az EV startup múltheti IPO-ja, a Rivian az eredetileg tervezett 135 millió darab helyett végül 153 millió darab részvényt adott el, 78 dolláros árfolyam mellett. Az előzetes hírek alapján a társaság 135 millió darab részvényt adott volna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Az IPO keretében a Rivian végül több mint 12 milliárd dollárnyi tőkét vont be.
Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a SUV-ok. Az eladott új autók közel fele SUV, 20 százaléka pickup. Ez egy átlagos (pandémia és chiphiány mentes) évben durván 9 millió SUV-ot és 4 millió pickupot jelent. A Rivian pont ebben a szegmensben próbál szerencsét.
A Rivian első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dolláron indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.
Forrás: Barron’s