2024 november 15

Itt a nyár-mit jelent ez a légitársaságoknak

A beoltott amerikai polgárok részéről egyre nagyobb igény figyelhető meg a repülés iránt. Az oltási programok előrehaladtával, az enyhülő járványhelyzettel és a közelgő nyárral drasztikusan megnőtt az igény az utazásra. Mindezek ellenére a repülőtársaságokra további nehézségek várhatnak.

Ahogy nő az átoltottsági arány az Egyesült Államokban, úgy nő ezzel egy időben az emberek költekezési hajlandósága.

A Schwab 2021 Modern Wealth nevű közvélemény-kutatása megállapította, hogy az amerikaiak legszívesebben az utazásra költenének. Így nem meglepő, hogy a lakosság részéről folyamatosan nő az igény a szabadidős célú utazások iránt. Azonban az amerikai légitársaságok költségei a pandémia alatt jelentősen megnőttek és a fő bevételi forrásaik még mindig nem tértek vissza a megszokott szintekre.

A járvány alatt a nagy amerikai légitársaságok egy mintegy 50 milliárd dollár értékű mentőcsomagot kaptak. Ennek az összegnek csak egy részét kell vissza fizetni.

A válság csúcspontján azzal szembesültek a légitársaságok, hogy a kapacitás több mint háromnegyedére csökkent, a járatok száma drasztikusan csökkent, egyes esetekben szinte teljesen meg is szűnt. A talpon maradáshoz hitelekre volt szükségük. A bevételek 2020-ban, 2019-hez képest jelentős mértékben csökkentek: az American Airlines, a Delta Airlines, a Jet Blue Airways, a Southwest Airlines és a United Airlines bevétele is több mint 60%-kal esett vissza.

„Van egy hatalmas, elfojtott kereslet, amely az elmúlt 12-15 hónapban felhalmozódott és most az emberek próbálják bepótolni az elvesztegetett időt.”- mondta Scott Keyes, a Scott’s Cheap Flights utazási oldal társalapítója. Keyes azt is hozzátette, hogy „a nyári hónapok mindig az év legdrágább időszakának számítanak utazási szempontból, még az átlagos években is. De a mostani időszak nem nevezhető átlagosnak.  Sok ember kénytelen volt lemondani az utazásait az elmúlt időszakban a világjárvány miatt és közülük sokan már tűkön ülnek, hogy végre újra utazhassanak.” Ezen tényezők alapján szakértők szerint az idei nyáron jóval költségesebbé válhatnak az utazások.

A repülőgépjáratok száma továbbra is alacsonyabb szinten van, mint a világjárvány előtt volt. De a repülőgépeken az elmúlt hetek alatt egyre több és több ember utazott, így a kapacitás kihasználtsága kezd közelíteni a maximálishoz.

Mivel sok embernek ez lesz az első nagy utazása az elmúlt több mint egy év alatt, legtöbben nem egy rövid kiruccanást terveznek, hanem egy igazi bakancslistás nagy kalandot. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a legfelkapottabb úti célok közé tartozik például Florida, Hawaii, Mexikó, Jamaica.

Ezzel szemben úgy tűnik, hogy az amerikaiak jelenleg nem igazán terveznek olyan nagyvárosokba történő utazásokat, mint például New York vagy Chicago. Egyelőre az európai utak körül is nagy a bizonytalanság. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a héten reményteli képet festett a légi utazások iránti keresletéről, „szinte teljes felépülésként” reflektáltak az elkövetkező hónapokra. „Lehet, hogy az utazók lelkesek, de egyes régiókban továbbra is szükség van a járványügyi korlátozásokra. Az egyes országok a saját ütemükben fogják feloldani a korlátozásokat.” közölte az IATA. Az IATA becslése szerint a koronavírus világjárvány legalább két évnek megfelelő növekedéstől fosztotta meg a légitársaságokat.

Ahogy korábban is említettük, az amerikaiak többségének az utazási lehetőségek hiányoztak legjobban az elmúlt időszakban. A friss kutatások szerint látványos mértékben éledhet újra a turizmus. Az amerikaiak alig várják, hogy jöjjön a nyár és végre újra szabadon utazhassanak. Az Ipsos kutatócég közvélemény kutatása arra a megállapításra jutott, hogy az utazni szándékozó amerikaiak fele autóval indulna útnak, míg a 40 százalékuk repülőgéppel tervez utazni.

Mit várható részvénypiaci szemmel a fellendülést követően?

Stephen Trent, a Citi elemzője elmondta, hogy „természetesen nagy az igény a szabadidős célú utazásokra, a családok és a barátok meglátogatására, a nyaralásra. Ugyanakkor ez a felpattanás már némileg be van árazva a légitársaságok árfolyamában és egyéb aggályok továbbra is fennállhatnak. Ez még mindig nehéz helyzet.”

A légitársaságok és az utazásszervezők azon dolgoznak, hogy a magasabb keresletre reagálva felgyorsítsák működésüket, de ez időbe telik. Nehezíti a helyzetüket, hogy arra az esetre is fel kell készülniük, ha esetleg a járványhelyzet újból rosszabbra fordulna és az utazási igény ismét alábbhagyna.

A U.S. Global Jets ETF magában foglalja a szektor legfontosabb szereplőit. Az ETF idén közel 21%-kal, az elmúlt 12 hónap alatt közel 70%-kal emelkedett.