Minimálbér 2025 – Ennyit kereshetünk idén: részletek és vélemények egy helyen
Mi a minimálbér?
A minimálbér, vagy más néven kötelező legkisebb munkabér az a jövedelmi minimum, amelyet a munkáltatónak a munkavállalónak ki kell fizetnie teljes munkaidős munkavégzés esetén. Ez a bér nem lehet egyezkedés tárgya, így a munkaszerződésben sem lehet ennél alacsonyabb alapbérben megállapodni.
Mi a garantált bérminimum?
A garantált bérminimum olyan minimális bérszint, amelyet a legalább középfokú végzettséget és szakképzettséget igénylő munkakörökben kell alkalmazni. Ezen összeget kizárólag akkor kapja meg a munkavállaló, ha a munkaköre megköveteli az adott szintű végzettséget és szakképesítést.
A minimálbér és garantált bérminimum alakulása 2025-ig
Az alábbi táblázatokban összefoglaljuk a bruttó és nettó minimálbér, valamint garantált bérminimum alakulását 2018-tól 2025-ig, beleértve az éves emelési ütemeket és a nettó változásokat.
A minimálbér összegének alakulása
Év | Minimálbér-emelési ütem (%) | Bruttó minimálbér összege (ezer Ft) | Nettó minimálbér összege (ezer Ft) | Nettó minimálbér emelkedése (ezer Ft, év/év) |
---|---|---|---|---|
2018 | 8% | 138 | 92 | 7 |
2019 | 8% | 149 | 99 | 7 |
2020 | 8% | 161 | 107 | 8 |
2021 | 4% | 167,4 | 111,3 | 4,4 |
2022 | 19% | 200 | 133 | 21,7 |
2023 | 16% | 232 | 154,3 | 21,3 |
2024 | 15% | 266,8 | 177,4 | 23,1 |
2025 | 9% | 290,8 | 193,4 | 16 |
A garantált bérminimum összegének alakulása
Év | Garantált bérminimum emelési ütem (%) | Garantált bérminimum bruttó összege (ezer Ft) | Garantált bérminimum nettó összege (ezer Ft) | Garantált bérminimum emelkedése (nettó, ezer Ft, év/év) |
---|---|---|---|---|
2018 | 12% | 181 | 120 | 13 |
2019 | 8% | 195 | 130 | 10 |
2020 | 8% | 211 | 140 | 10 |
2021 | 3,8% | 219 | 145,6 | 5,52 |
2022 | 18,7% | 260 | 172,9 | 27,3 |
2023 | 14% | 296 | 197,1 | 24,2 |
2024 | 10% | 326 | 216,8 | 19,7 |
2025 | 7% | 349 | 232 | 15,2 |
Hogyan érinti a minimálbér-emelés a munkavállalókat?
2025-ös minimálbér és garantált bérminimum változásai
Az előzetes számok alapján a minimálbér 2025-ben 9%-kal emelkedett, így bruttó 290.800 forint, nettó összege pedig 193.400 forint. A garantált bérminimum esetében a bruttó összeg 349.000 forint, míg a nettó érték 232.000 forint. Ezek az emelések továbbra is biztosítják a munkavállalók jövedelmének növekedését, ám a gazdasági környezet függvényében változó terhekkel járnak.
Környező országok minimálbére euróban – 2025
Ország | Minimálbér (EUR) |
---|---|
Magyarország | 700 |
Románia | 816 |
Lengyelország | 1 000 |
Szlovákia | 700 |
Csehország | 780 |
Bulgária | 551 |
Fontos megjegyezni, hogy a minimálbérek nominális összege mellett az egyes országok vásárlóereje és az életszínvonal is jelentős eltéréseket mutathat. Továbbá, egyes országokban nincs törvényileg meghatározott minimálbér; ezek közé tartozik például Ausztria, Dánia, Finnország, Olaszország és Svédország.
A fenti adatok alapján látható, hogy Magyarország minimálbére a régió alsó harmadában helyezkedik el, megelőzve Bulgáriát, de elmaradva Romániától és Lengyelországtól. Ez a különbség több tényezőre vezethető vissza, beleértve a gazdasági fejlettséget, az infláció mértékét és a munkaerőpiaci sajátosságokat.
Minimálbér 2025 – A cél közös a tagállamoknál
Az európai minimálbérek összehasonlítása rávilágít arra, hogy a tagállamok között jelentős különbségek vannak a legalacsonyabb bérek tekintetében. Az Európai Unió célkitűzései között szerepel a tisztességes bérezés biztosítása minden tagállamban, azonban a megvalósítás módja és üteme országonként eltérő lehet.
A minimálbérek alakulása nemcsak a munkavállalók megélhetésére, hanem a gazdaság egészére is hatással van, befolyásolva a fogyasztást, a megtakarításokat és a munkaerőpiacot. Ezért fontos a minimálbérek rendszeres felülvizsgálata és a gazdasági környezethez való igazítása.
A 2025-ös minimálbér-emelés kapcsán a gazdasági szereplők véleményei megoszlanak.
Vállalkozások terhei és alkalmazkodási stratégiái
A Proactive Bookkeeping elemzése szerint a minimálbér 9%-os, valamint a garantált bérminimum 7%-os emelése jelentős költségnövekedést jelent a vállalkozások számára. Például egy 50 főt foglalkoztató cég esetében ez havonta akár 1,3 millió forintos többletkiadást eredményezhet. A szakértők javasolják a bérstruktúra alapos tervezését és a digitalizációba, automatizációba történő beruházásokat a hatékonyság növelése érdekében.
Munkaadók és munkavállalók közötti egyeztetések
A Világgazdaság beszámolója alapján a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről szóló tárgyalások során a munkaadók és a munkavállalók képviselői között intenzív egyeztetések folynak. A munkavállalói oldal 10%-os emelést tart reálisnak 2025-re, míg a munkaadók ennél alacsonyabb mértéket preferálnának, figyelembe véve a gazdasági helyzetet és a vállalkozások teherbíró képességét.
Közvetett hatások a bérstruktúrára
A Mandiner cikke rámutat, hogy bár a minimálbér emelése közvetlenül kevesebb munkavállalót érint, közvetve jelentős hatása van a teljes bérstruktúrára. Sok cégvezető szerint a magasabb bérkategóriákban dolgozók is elvárják, hogy fizetésük legalább a minimálbér-emelés mértékével növekedjen, ami további bérfeszültségekhez és költségnövekedéshez vezethet.
Gazdasági kilátások és reálbér-növekedés
Elemzők szerint a bérek emelkedése és az alacsony infláció javítja a háztartások jövedelmi helyzetét, ami előbb-utóbb a fogyasztás növekedésében is megjelenik. Ugyanakkor fontos, hogy a háztartások is érzékeljék a gazdasági kilátások javulását, hogy a fogyasztás valóban a gazdaság motorjává válhasson.
Összességében a 2025-ös minimálbér-emelés jelentős hatással lesz mind a munkavállalók jövedelmére, mind a vállalkozások költségeire, és a gazdasági szereplők különböző stratégiákat mérlegelnek a változásokhoz való alkalmazkodás érdekében.
A 2025-ös minimálbér-emelés kapcsán több gazdasági szakértő és érdekképviselet is nyilatkozott
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) üdvözölte a minimálbér és a garantált bérminimum emelését. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kis- és középvállalkozások számára ez jelentős terhet jelenthet. Parragh László, az MKIK elnöke szerint fontos lenne további állami támogatásokkal segíteni a vállalkozásokat a bérköltségek növekedésének ellensúlyozásában.
A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) elégedetlenségét fejezte ki az emelés mértékével kapcsolatban. Kordás László, a MASZSZ elnöke szerint a 9%-os minimálbér-emelés nem elegendő a megélhetési költségek növekedésének kompenzálására. További tárgyalásokat sürgetett a kormánnyal egy magasabb emelés érdekében.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése rámutatott, hogy bár a minimálbér emelése hozzájárulhat a belső fogyasztás növekedéséhez, ugyanakkor inflációs nyomást is generálhat, különösen, ha a termelékenység nem növekszik hasonló ütemben. A GKI szerint a béremeléseknek összhangban kell lenniük a gazdaság teljesítőképességével a fenntartható növekedés érdekében.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményében hangsúlyozta, hogy a bérnövekedéseknek figyelembe kell venniük az infláció alakulását és a munkaerőpiaci folyamatokat. Az MNB szerint a bérek emelkedése önmagában nem jelent problémát, amennyiben azt a termelékenység javulása is kíséri. Ellenkező esetben azonban versenyképességi kihívásokat okozhat.
Összességében a gazdasági szereplők véleményei alapján a 2025-ös minimálbér-emelés vegyes fogadtatásra talált, és további intézkedések szükségesek a munkaerőpiac stabilitásának és a gazdaság versenyképességének megőrzése érdekében.