2024 november 17

Borús idők várnak a Boeingre?

A Boeing részvényei 4,1%-ot estek és a múlt heti veszteségek folytatására készültek. A 737 MAX 9 repülőgépek amerikai „földön tartása” a 11. napjába lépett. A vállalat további minőségi ellenőrzésekre tett ígérete felvetette a többletköltségek veszélyét is.

Kritikus a helyzet

A repülőgépgyártó (BA.N) válságban van, mióta az Alaska Airlines (ALK.N) MAX 9 típusú repülőgépe kabinpanelek kiesése miatt kényszerleszállást hajtott végre e hónap elején. Az incidenset követően az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) ideiglenesen földön tartott 171 repülőgépet biztonsági ellenőrzések céljából. Az érintett repülőgép törzsét gyártó Spirit AeroSystems (SPR.N) részvényei szintén 5,1%-kal csökkentek a múlt heti 14,1%-os veszteséget követően. Az amerikai piacok hétfőn a Martin Luther King-nap miatt zárva voltak.

Nem tanácsos eladni a Boeing-részvényeket

Az FAA bejelentette, hogy auditálja a MAX 9 gyártósorát és beszállítóit , továbbá megfontolja, hogy egy független entitást bíz meg a Boeing bizonyos új repülőgépek biztonságának tanúsításával. Ezt a feladatot korábban a gyártónak kellett elvégeznie. „Azzal, hogy az FAA közelebbről megvizsgálja a Boeing gyártását, úgy gondoljuk, hogy a gyártás/szállítás befolyásolásának kockázata jelentősen megnő” – mondta Matthew Akers, a Wells Fargo elemzője. „Tekintettel a Boeing közelmúltbeli teljesítményére és az FAA nagyobb ösztönzésére, hogy problémákat találjon, úgy gondoljuk, hogy a hibátlan ellenőrzés esélye alacsony”. Egyetlen elemző sem javasolta a Boeing részvények eladását – véli a Reuters hírügynökség.

Szorul a hurok

A légitársaságok és az FAA által egyre fokozódó nyomás alatt álló Boeing közölte, hogy további minőségi ellenőrzéseket iktat be a legkelendőbb repülőgépsorozatába. Továbbá egy csapatot küld a Spirit AeroSystemshez, hogy ellenőrizze a beszállító munkáját a balesetben érintett kabinpanellel kapcsolatban. „Mindez idővel valószínűleg magasabb költségekhez fog vezetni. Egyelőre nem világos, hogy mennyivel. Viszont nem tűnik ésszerűtlennek azt gondolni, hogy 1000 ellenőr 250 millió dollárral növelheti az éves költségeinket” – mondta Jason Gursky, a Citi elemzője.

Borítókép: Shutterstock