2025 július 26

Tragédia Oroszországban – Lezuhant egy utasszállító, mind a 48 utas meghalt

Tragikus légi katasztrófa rázta meg Oroszország Távol-Keleti térségét. 48 emberrel a fedélzetén közlekedő Antonov An-24-es repülőgép csütörtökön leszállás közben lezuhant. A balesetet senki sem élte túl. A tragédia rávilágít a szovjet korszakból maradt, most is üzemelő repülőgépek biztonsági kockázataira, miközben a szankciók miatt az orosz légiipar egyre nehezebben tudja pótolni a nyugati alkatrészeket.

A légi katasztrófában 48 ember vesztette el az életét. Forrás: YouTube

Súlyos légi katasztrófa rázta meg Oroszország távol-keleti térségét. Egy 1976-ban gyártott Antonov An-24-es utasszállító repülőgép csütörtökön lezuhant, a fedélzetén tartózkodó 48 ember életét vesztette. A tragédia ismét ráirányította a figyelmet a Szovjetunió korából származó, máig használt repülőgépek biztonságára – számolt be a légi katasztrófáról a Reuters.

A katasztrófában két sikertelen leszállási kísérlet sem sikerült és senki sem élte túl

Az Angara légitársaság járata Blagovescsenszkből indult Tynda városába, amikor leszállás közben, második megközelítési kísérletnél eltűnt a radarokról. A 42 utast és 6 fős személyzetet szállító gép égő roncsait egy helikopter fedezte fel Tyndától mintegy 15 kilométerre, egy erdős-dombos vidéken.

A katasztrófa idején alacsony felhőzet volt, és a gép már korábban sikertelenül próbált leszállni a repülőtéren – közölték a mentőszolgálatok. A radarkapcsolat megszakadt, miközben a személyzet egy második megközelítésre készült – tették hozzá.

Az Angara Airlines székhelye Szibéria Irkutszk régiójában található, és a személyzet teljes egészében az Irkutszk régióból érkezett. Az utasok közül többen az Orosz Vasutaknál dolgoztak a Távol-Keleten.

A helyszín szinte megközelíthetetlen volt. Ezért nehézgépeket kellett bevetni a mentéshez, de csak később derült ki, hogy mindenki meghalt a légi katasztrófában, köztük öt gyermek is.

A régi gépek még mindig repülnek a „repülő traktorok”

A lezuhant gépet 1976-ban gyártották. A köznyelv már légi traktoroknak hívja ezeket a repülőgépeket. A szovjet korabeli repülőgépet egy magántulajdonban lévő, szibériai székhelyű regionális légitársaság, az Angara Airlines üzemeltette. A farokszáma azt mutatta, hogy 1976-ban gyártották, és a szovjet Aeroflot légitársaság használta a Szovjetunió 1991-es összeomlása előtt.

A tisztviselők szerint a repülőgép nemrég átesett egy műszaki ellenőrzésen, de a polgári légügyi hatóság a hírügynökségeknek azt nyilatkozta, hogy 2018 óta négy légi balesetben is érintett volt.

A Tass hírügynökség jelentése szerint hét évvel ezelőtt a gép bal szárnya megsérült, amikor áthajtott egy kifutópályán és villámhárító árbócnak ütközött.

Az Antonov An-24-est a Szovjetunióban fejlesztették ki az 1960-as években, összesen 1 340 darabot építettek. A típusból máig 75 példány van üzemben világszerte, többek közt Észak-Korea, Laosz, Kazahsztán, Etiópia és Kuba is használja.

A légcsavaros An-24-eseket az orosz légiközlekedési ipar általában megbízható igáslóknak tekinti, mivel képesek fagypont alatti körülmények között is működni és kifutópálya nélkül leszállni.

Az orosz RussianPlanes adatai szerint 88 An-24-es repülőgép zuhant már le. 65 gép pedig súlyos balesetet szenvedett az elmúlt időszakban. A gépek átlagéletkora közel 50 év. Elavultak, az elektronikájuk sem megbízható már és alkatrészek sem kaphatók már ezekhez a modellekhez.

Az amuri területen zuhant le a repülőgép. Forrás: Goggle

Egyre többször fordul elő hasonló légi katasztrófa az elavult gépek miatt

A tragédia újabb kérdéseket vet fel az orosz regionális légiközlekedés fenntarthatóságáról. A nyugati szankciók következtében az orosz légitársaságoknak egyre nehezebb alkatrészekhez, technikai támogatáshoz és beruházásokhoz jutniuk. A fenntartási költségek nőttek, a karbantartás és az alkatrész-utánpótlás akadozik.

Dmitrij Medvegyev állítólag már 2011-ben javasolta az An-24-esek kivonását, miután egy másik repülőgép balesete során heten meghaltak.

A kormány által beharangozott Ladoga nevű, An-24-eseket leváltó új típus gyártása legkorábban 2027-ben kezdődhet meg. Addig a régi gépek maradnak szolgálatban, különösen Szibéria és a távol-keleti régiók elzárt repülőterein, ahol más típusok nem tudnak üzemelni.

Kínai áldozat is volt a fedélzeten

A baleset nemzetközi visszhangot is kapott. Hszi Csin-ping kínai elnök részvétét fejezte ki Vlagyimir Putyinnak, miután kiderült, hogy a gépen egy kínai állampolgár is utazott. Az orosz elnök egyperces néma csenddel kezdte a kormányülést, és utasította a kabinetet egy vizsgálóbizottság felállítására.

Ez a katasztrófa tragikusan világít rá, milyen súlyos következményekkel járhat a repülésbiztonság és modernizáció hiánya. Az An-24-eseket ugyan robusztus, „mindenre képes” gépeknek tartják, de egy fél évszázados technológia fenntartása egyre nehezebb és kockázatosabb – különösen egy globális szankciós környezetben.

Címlapkép forrása: YouTube

Legnézettebb Tartalmak

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.