2025 június 25

Percenként 5 millió dollár megtakarítás – Mire lesz elég?

A pénzügyi közvetítőrendszer globálisan és itthon is óriási lehetőség előtt áll, Dr. Dietz Miklós, a McKinsey partnere szerint minden perben 5 millió dollárnyi friss megtakarítás keletkezik, amely mellett a szektor értelemszerűen nem mehet el. A Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia elhangzottak szerint akár havi néhány ezer forintos megtakarítással rendelkező ügyfeleket is meg kell szólítani a pénzügyi közvetítőrendszernek, még akkor is, ha itt sokkal nehezebb dolguk van, mint egy prémium- vagy egy privátbanki ügyfél esetében.

A vagyonfelhalmozás tovább nő, de a trendek változnak

„Magamhoz képest szokatlanul optimista leszek” – kezdte előadását Dr. Dietz Miklós, a McKinsey partnere. A szakértő szerint a megtakarítási piac nagyon speciális helyzetben van, mivel viszonylag rugalmatlanul reagál a gazdasági sokkokra (jól bírja a kríziseket), az utóbbi évtizedben bekövetkező 2. válság sem tudta megtörni a kedvező tendenciákat. Dietz Miklós szerint a vagyonfelhalmozás globálisan növekedni fog négy tényező miatt: a gyorsan növekvő feltörekvő országok aránya nő a világban, a társadalom öregedése az öngondoskodást értékeli fel, a pénzügyi rendszer globalizálódása folytatódik, és béke van a világban.

A McKinsey szakértője előadásában elmondta, hogy mi az a 6 fő tendencia, amely átalakítja az öngondoskodási- és megtakarítási piacot a világban: 1) az ügyfelek önirányítók lettek, már saját maguk keresik a megtakarítási megoldásokat 2) egyre több „okos” termék érhető el a piacon 3) a tanácsadók egyre inkább személyre szabott megoldásokkal szolgálnak 4) hosszá távú integrált termékek érhetők el az ügyfelek számára 5) érzelmi kapcsolat alakul ki az öngondoskodás esetében az ügyfelekben 6) a nyugdíjrendszerek a világban átalakulnak.

Nincs egyszerű helyzetben Magyarország

Magyarországra kitérve Dietz Miklós elmondta, hogy nincs egyszerű helyzetben az ország, hiszen ha megnézzük, akkor a magyar háztartások teljes likvid vagyona kevesebb, mint az egy éves jövedelme (91%-a), amely rosszabb mutató, mint amit Indiában vagy éppen Nigériában láthatunk. Nem elegendő az, hogy a megtakarítások jövedelemhez viszonyított aránya nagyon alacsony, az ország nagyon rossz demográfiai helyzetben van, a társadalom a fejlett világokban látott öregedési tendenciákat mutat.

Pénzt a párnacihába, pedig lenne jobb ötlet is

Egyre fontosabb a magyar lakosság számára az öngondoskodás: ruházkodás helyett mind többen tesznek felére továbbtanulásra. Mindezzel együtt pénzügyi öngondoskodási termékkel kevesen rendelkeznek, a megtakarítások számottevő hányadát pedig bank helyett otthon őrzik az emberek – derül ki az OTP legutóbbi Öngondoskodás Index felméréséből.

Mindezek alapján elkerülhetetlen, hogy a jövőben a megtakarítási és azon belül is az öngondoskodási piac jelentős mértékben emelkedjen. Stratégiai fontosságú kérdésről van szó, ami az állam, a pénzügyi közvetítőrendszer és az ügyfelek számára is nagy jelentőséggel bír, és ki lehet dolgozni egy olyan szituációt, amelyben mindenki nyertes lesz.

Átalakulóban a magyar megtakarítási piac

A magyar megtakarítási piacon nagyon erőteljes változás látható, a legtöbb ügyfél érzékenységi küszöbét az alacsony betéti kamatkörnyezet már megüti, és a betétekből erős átrendeződés ment végbe, például a privátbanki ügyfélvagyonok esetében a betétarány egy év alatt 50%-ról 30% alá csökkent le. Kállay András, az Erste Bank privátbanki vezetője szerint az alacsony kamatkörnyezet mellett fontos tényező a magyar ügyfeleknél az adókedvezmény, egy termék értékesítését nagyon elő tudja segíteni, ha kedvezőbb adózással párosul a termék.

Stabil jövőt kizárólag öngondoskodással lehet építeni

Az elmúlt években hektikusan alakuló világgazdasági folyamatok mindenki számára világossá tették, hogy stabil jövőt kizárólag öngondoskodással, sok lábon álló hosszú távú megtakarításokkal lehet építeni – emelték ki az Aegon Befektetési Alapkezelő szakértői friss kutatásuk eredményeit összegezve.

Borbély László András, az ÁKK vezérigazgató-helyettese szerint az értékesítési csatornák motivációjában van a kulcskérdés, a lakossági állampapírok esetében ugyanis ez volt az a tényező, amely a vagyonbővülést elő tudta segíteni. Jelenleg azt lehet látni, hogy a banki értékesítési csatornákban a betéten kívüli termékek értékesítése felfutott, az állampapírok esetében a jutalék erős motivációs tényező vagy éppen az, hogy betét mellett tud a hálózat egy versenyképes alternatívát nyújtani, amivel az ügyfelet meg lehet őrizni. Köves Benedek, az OTP Alapkezelő vezetője szerint az alacsony kamatkörnyezet mellett a befektetési alappiacon a visszatekintő hozamok egyértelműen hozzájárultak az értékesítés felfutásához.

Kihívást jelent a befektetési időtáv növelése

A szakértők abban egyetértettek, hogy a megtakarítási piac növekedni tud majd a jövőben is, vélhetően az irányadó trend sem fog megváltozni, vagyis a betétek helyett az értékpapírok fognak nagyobb részarányt elérni. Köves Benedek és Borbély László András szerint a befektetési alapok és a lakossági állampapírok a jövőben is keresettek lesznek, bár azért lehetnek kihívások az értékesítésben, ha a banki értékesítési csatornákban változás áll be.

Az viszont még mindig kihívást jelent, hogy a lakossági ügyfelek időhorizontja jellemzően nem haladja meg az 1 évet, bár történnek próbálkozások a befektetési időtáv megemelkedésére, például az ÁKK is szándékozik 3-5 éves terméket beilleszteni a banki csatornába.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.