
Jön a Twitter – Vegyek, vagy csak cseteljek?
A Facebook tőzsdei pályafutásának indulása nem tűnt kirobbanó sztorinak az Equilor értékelése szerint, azonban ahogy előrébb haladtunk az időben, úgy kaptunk egyre több pozitív visszajelzést a cégtől; már csak egy jó beszállási pont hiányzott. Az idei, július 24-i gyorsjelentés előtt már látszottak az érlelődő fordulat jelei, azóta a Facebook 30%-kal emelkedve újabb történelmi csúcson, 54 dolláron is járt.
De mi köze ennek a Twitterhez? Nagyon egyszerű a válasz: déjá vu. A koncepció szinte ugyanaz, de a trónbitorló már tanult a Facebook hibájából és nem keltett túlságosan nagy felhajtást a kibocsátás körül. Olyannyira, hogy kezdetben titkosította a kibocsátási dokumentumokat, amelyet később mégis feloldott.
A bevételek növekedése meggyőző, de a cég egyelőre nem termel profitot
A Twitter IPO előtti egy évének pénzügyi adatai szöges ellentétet mutatnak a Facebookkal összehasonlítva, ugyanis a cég bevételeinek növekedése meggyőző, igaz a Twitter egyelőre nem termel profitot, sokkal inkább a veszteségeket halmozza.
Kuti Ákos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint ez önmagában nem kell, hogy megijesszen minket, ugyanis az induló (startup) cégek mindegyike ezzel a problémával küzd. Szerinte, ha az adatok mélyére ásunk, akkor láthatjuk, hogy a működési költségek nominálisan meghaladják a nagytestvér számait, de a bevételek megoszlásában már fordított a helyzet.
A lényeg a mobilos platformon keresztül realizált árbevétel aránya a jövőre nézve, és ebben a Twitter a maga 65%-val bőven meghaladja a Facebook 40%-os arányát.
Az Equilor értékelése szerint mind a két cég esetében megfigyelhető a felhasználói létszám bővülésének lassulása, de a Facebook esetében a növekedésben látható visszaesés egyenletesebb. A következő negyedévekre megjósolni a csökkenés mértékét szinte lehetetlen, így inkább a felhasználókra jutó bevételek alakulására érdemes koncentrálni.
A növekvő tendencia itt már szembetűnőbb, ráadásul a Twitter felhasználói létszáma jócskán bővülhet. A cég tovább növelheti az egy felhasználóra jutó bevételeit, ha hirdetési politikája a mostaninál agresszívabbá válik. Ebben az esetben az eddigi veszteségeket felváltaná egy nyereségbe forduló érték.
Árazás
A Twitter részvények jegyzési árát november 6-án, szerdán teszik közzé; egy nappal a piacra vezetés előtt. Az előzetes IPO-s dokumentumban látott 17-20 dolláros kibocsátási ársáv azonban indikációval szolgál számunkra. A cég által közzétett tájékoztató alapján tudható, hogy az IPO után 544.696.816 darabra bővülhet a teljes részvényszám. Ezen felül a 2013-ra becsült 583 millió dolláros, és a 2014-re becsült 950 millió dolláros bevétel képzi a számításaink alapját.
Az Equilor elemzői az előzőekkel kapcsolatban megjegyzik, hogy az összes részvényopció, jegyzési jog és dolgozói csomagok aktiválása után 785.974.171 darabra emelkedne a teljes részvényszám, ami jelentős hígulást okozna az egy részvényre vetített nettó profitban. Ez megváltoztatná a kapitalizációs számítás értékét is, ezért az előretekintő adatoknál újra kalkuláltuk a számokat.
A fenti számok alapján Kuti Ákos szerint a kibocsátási sáv alsó határa az ideális abból a szempontból, hogy ne legyen túlértékelve a részvény. Erre a forgatókönyvre azonban vajmi kicsi az esély, mivel a nagy érdeklődésre való tekintettel egymásra fognak licitálni a befektetők.
Szárnyal vagy verdes majd a Twitter?
A Twitter közelgő tőzsdei bevezetésértől a TőzsdeFórum.hu olvasói véleményét kérdezte. Vajon bomba üzlet lesz vagy kapitális bukása lesz a piacra lépés. Az elmúlt években merész szárnyalást és szánalmas verdesést egyaránt láthattunk a divatpapírként piacra kerülő szektortársaktól. Ez melyik csoportba tartozik majd? Szavazzon, s nézze meg, mit gondolnak mások!
A szektortársak teljesítményének számos olyan mérőszáma van, amit felhasználva megpróbáltunk még inkább közelebb kerülni a valósnak vélt árazáshoz. A leginkább kedvelt P/E becslés ezúttal csődöt mond, mivel a Twitter negatív nettó profitja nem teszi lehetővé az összehasonlítást. Az elméleti vállalati érték és az árbevétel (EV/árbevétel) hányadosa már használható esetünkben. Fontos kérdés azonban, hogy egy közeli versenytársat vizsgálunk vagy a szektor átlagát, netán ennek mediánját használjuk. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy ha előretekintő adatokkal dolgozunk, akkor egy ilyen iparágban, ahol általánosságban kétszámjegyű növekedésről beszélgethetünk, elég nagy lehet a szóródás a végeredmények között – ezért fenntartásokkal kezeljük a kapott eredményeket.
Érdemes megvárni a vétellel az első néhány kereskedési napot
A Linkedln és a Facebook esetében a legutolsó 12 hónap számai alapján az EV/árbevétel hányadosa 22,15 és 19,36. Ha az idei bevételt vesszük alapul, akkor ezzel az értékkel számítva 11,28-12,91 milliárd dolláros kapitalizációt kapunk. Az 545 milliós részvényszámra kivetítve 20,70-23,69 dolláros árfolyamot jelentene. A szektorátlag és a medián figyelembevételével az előbbi érték már csak a fele lenne az előbb számoltnak.
Mindent egybe vetve az Equilor szerint a részvények megvételével érdemes megvárni az első pár kereskedési napot, valamint figyelembe venni a menedzsmenttagok részvényeire vonatkozó 180 napos eladási moratóriumot is.
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.