2025 november 12
Milliós veteránok – Többet érnek, mint valaha

Milliós veteránok – Többet érnek, mint valaha

A Wartburgok és a Trabik nagyon népszerűek veterán autókként. Értékük az elmúlt években több mint kétszeresére nőtt.

Az NDK veteránautói rendkívül népszerűek. A gyűjtők és a rajongók akár 7.000 eurót is fizetnek egy Trabiért, egy Melkus RS 1000 pedig jóval 100.000 euró feletti árat is érhet. Alig van olyan régi autó, amelynek értéke annyira megnőtt volna, mint az NDK járműveknek – mondja Veit Kohl, a türingiai klasszikus autók specialistája. A legtöbb NDK veteránautót mégis Kelet-Németországban értékesítik. Sok gyűjtő számára mára kultuszstátuszba kerültek. Ezekről – a ma is működő és megvásárolható – veteránokról készített összeállítást a német Stern magazin.

Ennek megfelelően számos klasszikus autós találkozót rendeznek, amelyek a keleti autókra specializálódtak – köztük a Zwickau Trabant és Keleti Jármű Találkozót, a Nemzetközi Keleti Blokk Járműtalálkozót a Balti-tenger partján található Pütnitzben, a Trabant Találkozót Anklamban és az Ostmobile Találkozót Thale-ban, a Harz-hegységben. 

Veterán – Trabant 601

Jelenleg 40.800 Trabi van forgalomban Németország útjain, még akkor is, ha már nem használják őket rendszeresen. Egy eredeti, jó állapotú példányért akár 

7000 eurót is kifizethetnek, így az értékük több mint kétszeresére nőtt 2018 óta.

Wartburg 353

A Wartburg 353 értéke a standard négyajtós szedán formátumban szintén megduplázódott. 
Egy csúcskategóriás modell valamivel 16 600 euró alatt lehet.

Egy Wartburg 311 coupe akár3 6.000 eurót is érhet, ha tökéletes állapotban van.

EMW 327

Az EMW 327 valójában egy BMW. Az eisenachi autógyár eredetileg a Bayerische Motoren Werke (Bajor Motorgyár) tulajdonában volt. A háború után szovjet irányítás alatt újjáépítették, és a 327-es modell gyártása szinte változatlanul folytatódott (később Drezdával való munkamegosztás keretében) – csak az új márkanév alatt. A gyűjtők több mint 100 000 eurót fizetnek a csúcsminőségű példányokért.

Melkus RS 1000

A Heinz Melkus által kifejlesztett stílusos „versenyautó” ma  jóval több mint 100.000 eurót ér, állapotától függően. A borsos ár részben annak köszönhető, hogy a „Kelet Ferrarijából” mindössze 101 darab készült 1969 és 1979 között. Legtöbbjük még ma is létezik. Ennél többet engedhetett meg magának Melkus autóversenyző és tervező, valamint drezdai kis csapata. Az utódot, az RS 2000-et unokája, Sepp Melkus gyártotta 2009 és 2012 között.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.