
Mekkora a baj a Stellantisnál? Több milliárdos veszteség, amerikai bukás és elhalasztott fejlesztések sújtják a cégóriást
Milliárdos veszteséggel zárta a félévet a Stellantis, miközben zuhanó eladások, amerikai vámok és elhalasztott fejlesztések gyengítik a világ egyik legnagyobb autógyártóját. A Fiat, Peugeot és Jeep márkák tulajdonosa 2,3 milliárd eurós mínuszt jelentett, új vezérigazgatója pedig már a túléléshez szükséges szerkezetátalakításon dolgozik.
Mélyrepülésben a Stellantis, többmilliárdos veszteség és zuhanó eladások az év első felében
Veszteséggel zárta az idei első felét a Stellantis, a Fiat Chrysler és a PSA Group összeolvadásával létrejött autógyártó óriás. A cég 2,3 milliárd eurós negatív eredményt jelentett, szemben az egy évvel korábbi 5,6 milliárd eurós nyereséggel. A visszaesést több tényező okozta. Az amerikai vámok, gyenge eladások, elhalasztott fejlesztések és egy drága szerkezetátalakítás – olvasható az autóvállalat jelentése a Reuters oldalán.
Veszteség az év első felében, drágán fizet a múlt hibáiért
A Stellantis előzetes jelentése szerint 2,3 milliárd eurós nettó veszteséget könyvelt el 2025 első hat hónapjában. A bevétele 74,3 milliárd euróra esett vissza az egy évvel korábbi 85 milliárdhoz képest. Egy 3,3 milliárd eurós egyszeri leírás rontotta az eredményt, ami több elvetett projekt, köztük egy hidrogénprogram leállítása miatt keletkezett
Elemzők ezzel szemben 1,19 milliárd eurós nyereségre és 74,93 milliárd eurós árbevételre számítottak – a várakozások tehát messze elmaradtak a valóságtól.
Amerikai vámok és visszaeső eladások húzzák lefelé az eredményt
A cég az USA-ban különösen nehéz helyzetbe került. A Trump-féle vámtarifák hatását 300 millió euróra becsülik az első félévben. A járműszállítások 25 százalékkal csökkentek Észak-Amerikában a második negyedévben. De az is igaz, amelyet maga a z autógyártó is elismert. Túl drágák lettek modelljei, így kiszorult több kulcspiaci szegmensből
További gond, hogy az amerikai eladásainak több mint 40 százaléka Mexikóból és Kanadából érkezett importként, amit most csökkenteni kellett a vámok miatt.
Európában is bajban a gyenge kereslet és a furgonpiaci visszaesés miatt
Nemcsak az amerikai piac okoz fejfájást. A Stellantis gyenge keresletet tapasztal Európában, különösen a haszongépjárművek (furgonok) esetében. A vállalat igyekszik a kínálatot átalakítani, több forrást irányítva a hibrid és benzinüzemű modellek felé
Július elején bemutatták a 17 000 eurós Fiat 500 hibrid modellt, amelytől az olaszországi termelés felfuttatását remélik.
Új vezér, új irány? Filosa előtt hatalmas kihívás áll
A májusban kinevezett Antonio Filosa vezérigazgató nehéz örökséget vett át. Elődje, Carlos Tavares távozásához a 2024-es év katasztrofális amerikai teljesítménye vezetett. A cég ugyanis rengeteg eladatlan autót halmozott fel. Nem frissítette időben modelljeit, így elvesztette árversenyképességét a kulcspiacokon.
Filosa feladata most az, hogy visszahozza a cég versenyképességét, miközben meg kell birkóznia a szerkezetátalakítás terheivel is.
A piac sem reagált jól: részvényzuhanás és bizalomvesztés
A gyenge számok után a Stellantis részvényei 2 százalékot estek a hétfői kereskedésben, és év eleje óta már 37 százalékos mínuszban vannak. A befektetők aggódnak az amerikai piac elvesztése és a gyenge európai kereslet miatt. Ráadásul a drága átalakítási költségek együtt komoly kockázatokat hordoznak
A végleges pénzügyi jelentést a Stellantis július 29-én teszi közzé, ám a trendek alapján fordulatra rövid távon kevés az esély.
Címlapkép forrása: Stellantis
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.