2025 november 13
Meddig bénítja még a kibertámadás a Jaguar Land Rovert? –  Már 1,7 milliárd font a veszteség

Meddig bénítja még a kibertámadás a Jaguar Land Rovert? – Már 1,7 milliárd font a veszteség

Meghosszabbították a 3 héttel ezelőtti gyártási leállást a Jaguar Land Rover. világszerte. A brit autógyártó már három hete áll, és a termelést októberig szüneteltetik. A leállás eddig 24 ezer autó gyártás-elmaradását, 1,7 milliárd fontos bevételkiesést és a beszállítói lánc válságát hozta. A brit kormány és a szakszervezetek is beavatkoznak.

Súlyos kibertámadás miatt októberig áll a Jaguar Land Rover teljes termelése. Forrás: JLR

Októberig meghosszabbították a Jaguar Land Rover gyárleállást a kibertámadás miatt

A Jaguar Land Rover (JLR) október 1-ig meghosszabbította a három hete elrendelt teljes termelési szünetet, miután a vállalat szeptember elején súlyos kibertámadás áldozata lett. A brit autógyártó, amely az indiai Tata Motors tulajdonában áll – kedden tájékoztatta dolgozóit, partnereit és vásárlóit a döntésről.

A cég közlése szerint továbbra is zajlik a támadás kivizsgálása, valamint a gyártásirányító rendszerek helyreállítása. Kiberbiztonsági szakértők, az Országos Kiberbiztonsági Központ (NCSC) és a hatóságok bevonásával „a nap 24 órájában” dolgoznak a termelés biztonságos újraindításán, amely fokozatosan történhet majd.

Egyelőre azonban a vizsgálat forenzikus szakaszban van, és nem derült ki, hogy kik állnak a támadás mögött, illetve érintettek-e ügyfél- vagy vállalati adatok – számolt be a hírről az Economist híroldal.

Milliárdos kiesés, veszélyben a beszállítók

A Birmingham Business School becslése szerint a leállás eddig mintegy 24 ezer jármű legyártását akadályozta meg, ami 1,7 milliárd font (kb. 757 milliárd forint) bevételkiesést okozott. A kutatóintézet szerint a JLR működési eredménye 120 millió fonttal csökkent, és ha a kényszerleállás tovább húzódik, az a cég alvállalkozói hálózatát is súlyosan érintheti.

A JLR közvetlenül 33 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban, de a teljes beszállítói lánc világszerte közel 250 ezer munkavállalót érinthet. A brit autóipar „just-in-time” gyártási modellje miatt számos kisebb beszállító már most anyagi nehézségekkel szembesült. Több helyen átálltak részmunkaidőre, sőt, leépítések is elkezdődtek.

Kormányzati és szakszervezeti nyomás

A brit kormány is bekapcsolódott a válság okozta helyzet kezelésébe. Peter Kyle üzleti miniszter és Chris McDonald ipari miniszter személyesen készülnek felkeresni a JLR üzemeit és beszállítóit, hogy felmérjék a helyzetet és lehetséges támogatási formákat dolgozzanak ki. Egyelőre ugyanakkor nincs döntés nagy volumenű pénzügyi mentőcsomagról, bár a vita megindult erről a londoni politikában.

A szakszervezetek, köztük az Unite, arra figyelmeztetnek, hogy a dolgozók és beszállítók mielőbbi kompenzációra szorulnak. A válság hullámhatásai az egész brit autóipart megrázhatják.

Nemzetközi termelési leállás

A vállalat három brit üzeme – Solihull, Halewood és Wolverhampton mellett Szlovákiában, Kínában és Indiában is működtet nagy gyártótelepeket, ám a szeptemberi kibertámadás következtében valamennyi helyszínen leállt a termelés.

Ez már a második komoly kiesés idén a cég életében: áprilisban az amerikai piacra irányuló exportot kellett felfüggeszteni, miután Donald Trump amerikai elnök 27,5 százalékos vámot vetett ki az autóimportra. Nagy-Britannia májusban vámengedményről állapodott meg Washingtonnal. Évente százezer brit autót 10 százalékos vámmal exportálhatnak az Egyesült Államokba. A mostani kibertámadás okozta leállás tovább rontja a JLR helyzetét a kulcsfontosságú piacokon.

Gazdasági kockázatok

Elemzők szerint a JLR leállása rövid távon nemcsak a cég eredményességét, hanem a brit feldolgozóipari statisztikákat is rontani fogja. Az autóipar a brit export egyik fő húzóágazata. Az Egyesült Államok például a Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát veszi fel évente. A jelenlegi válság így nemcsak vállalati, hanem makrogazdasági szinten is érezhető hatásokat hozhat.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: JLR

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.