Sötét mód ikon
2025 december 03
Már 2 millió napi autópálya matricát adtak el – A bevételek 70 százaléka külföldiektől jött

Már 2 millió napi autópálya matricát adtak el – A bevételek 70 százaléka külföldiektől jött

Tavaly áprilisában bevezetett napi autópálya-matrica eddig több mint 2 millió eladást hozott, és 7,6 milliárd forintos többletbevételt termelt – elsősorban külföldi járművekre megváltva. A német, román és osztrák autósok vásárolták a legtöbb napi autópálya matricát.

Az alig egy éve bevezetett újítás teljesen átrendezte az autópálya-matrica piacot Magyarországon. A napi e-matrica 2023 áprilisi megjelenése óta több mint 2 millió darab fogyott – és a vásárlók többsége nem magyar rendszámú autóval közlekedett. A külföldi sofőrök fizették a számla nagy részét, miközben a heti matricák forgalma visszaesett. A magyar költségvetés mégis örülhet: a változás több mint 7,6 milliárd forintos többletbevételt hozott – leginkább német, román és osztrák autósok jóvoltából – jelentette be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). 

Alig egy év alatt több mint 2 millió darab napi autópálya-matrica fogyott Magyarországon – A 2023 áprilisában bevezetett új e-matrica konstrukció azonnal népszerű lett, különösen a külföldi járművezetők körében, akik az összes vásárlás mintegy 70 százalékát adták.

Milliárdos plusz a büdzsének

A tájékoztatás szerint a napi matrica bevezetése a 2024-es adatok alapján jelentős többletbevételt generált a magyar költségvetésnek. A 2024-ben megvásárolt 1,6 millió napi e-matricából 8,6 milliárd forint bevételt hozott a költségvetésnek. A heti matricából viszont kevesebb fogyott. Összehasonlításképpen az egy évvel korábbinál 1,4 millió darabbal kevesebbet vásároltak, mint az előző évben. Ez 970 millió forint bevételkiesést jelent.

Így a napi matrica összességében 7,6 milliárd forint többletbevételt eredményezett a hazai költségvetésben, aminek túlnyomó részét a Magyarországon áthaladó külföldiek fizették – fejtette ki a közleményben Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Kik vásároltak autópálya matricákat?

Nem meglepő módon a legtöbb napi e-matrica német rendszámra fogyott. Összesen 304 ezer német rendszámú autóra vásároltak matricát. Őket a román autósok követik 201 ezer matrica vásárlással. A harmadik legtöbb egynapos autópálya matricát vásárlók az osztrákok voltak, 92 ezerrel.

A nyári hónapokban szinte berobbant a napi matrica használata. Júliusban és augusztusban akár ötször annyi külföldi rendszámú autóra vásároltak, mint magyarra. Még decemberben is kétszer annyi külföldi járműre vették meg a matricát, mint hazaira – holott ez volt a hazai használók csúcshónapja.

Miért ekkora siker a nap autópálya matrica?

A napi matrica egyszerű, rugalmas és vonzó a tranzitutazók számára – főként azoknak, akik csak egy napra lépik át a határt vagy nem mennek messzire. A konstrukció láthatóan elérte célját:
a gyakran egy útra, rövid időre érkező külföldieket sikerült új díjfizetési formába terelni,
miközben a magyarok többsége továbbra is hetit vagy éveset vásárol.

A NÚSZ szerint a napi matrica sikere nem csak a bevételi oldalon jelent áttörést, hanem a rugalmas, célzott útdíjfizetés modellje felé tett fontos lépésként is értelmezhető.

Címlapkép forrása: Pixabay

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.